Komisja Europejska oraz Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych wyraziły zgodę na przejęcie sektora energetycznego Alstomu przez firmę General Electric. Dzięki zmianom Alstom ma skupić się tylko na transporcie. Za przejęcie Alstomu General Electric zaoferował ponad 12 mld euro.
Komisja Europejska wyraziła swoje obawy dotyczące konkurencyjności na tutejszym rynku energetycznym po przejęciu Alstomu przez General Electric, co w opinii unijnych urzędników w konsekwencji może doprowadzić do wyższych cen energii. Jednak GE, aby rozwiać te wątpliwości, zgadza się na sprzedaż części aktywów biznesu energetycznego Alstomu włoskiej firmie Ansaldo, aby wzmocnić jej pozycję na rynku.
Jak twierdzą przedstawiciele Alstomu, umowa nareszcie kończy dyskusję pomiędzy przedsiębiorstwami oraz urzędnikami, a teraz pozwoli skupić się na budowaniu strategii w sektorze transportowym, którym Alstom będzie się zajmował. A możliwości kolejowego giganta również wzrosną, ponieważ w ramach umowy z General Electric amerykańskie przedsiębiorstwo przekazuje Alstomowi swój duży dział zajmujący się systemami sterowania kolejowego.
– Poza spełnieniem oczekiwań Komisji Europejskiej dotyczących poziomu konkurencji na rynku, General Electric również będzie chronił interesy pracowników Alstomu, udziałowców oraz klientów – mówi Patrick Kron – szef Alstomu.
Za przejęcie Alstomu General Electric zaoferował 12,4 mld euro. To o 2 mld euro mniej niż oferta rywali – Siemensa i firmy Mitsubishi Heavy Industries. Oferta tych dwóch przedsiębiorstw – mimo że droższa – została odrzucona, a to przede wszystkim ze względu na – jak tłumaczył szef Alstomu Patrick Kron – trudne pogodzenie biznesu dwóch europejskich gigantów produkujących tabor kolejowy.
Cały proces ma być ostatecznie sfinalizowany tak szybko, jak to tylko możliwe – w czwartym kwartale tego roku.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.