Partnerzy serwisu:
II linia metra

Zielone Mazowsze: Warszawa na metrze może oszczędzić pięć miliardów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Zielone Mazowsze

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Zielone Mazowsze: Warszawa na metrze może oszczędzić pięć miliardów
5,430 mld zł mają według Zielonego Mazowsza wynosić oszczędności miasta, gdyby zdecydowało się ono dokończyć II linię metra zgodnie z propozycjami ekologów. To więcej niż połowa planowanych kosztów dokończenia II linii metra.

Dyskusję rozpoczęło Zielone Mazowsze. – Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych w przeliczeniu na kilometr długości tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat – ogłosili w kwietniu ekolodzy.– Mamy za mało informacji, żeby porównywać. Nie wiadomo, jakie były typy kontraktów, jaki zakres przebudowy infrastruktury przygległej, poza tym każde miasto ma swoją specyfikę – nie zgadza się jednak Łukasz Oleszczuk ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.

O co chodzi Zielonemu Mazowszu? Argumenty są dwa - zlikwidowanie prowadzenia trasy w polu lub w strefie zabudowy jednorodzinnej, oraz skorzystanie poza centrum miasta z technologii odkrywkowej, zamiast tarcz TBM. Przypominają, że bielański odcinek drugiej linii metra był budowany właśnie w ten pierwszy sposób. Po uwagach SISKOMu ekolodzy ZM dodali do swoich obliczeń koszty przygotowania dokumentacji, szacując je na 6% wartości inwestycji.

Według ZM, metodą odkrywkową można wybudować:

  • odcinek pod ul. Górczewską od stacji Lazurowa (km 4,1) do stacji Moczydło (km 8,1) - razem 4 km. Przy różnicy w stawkach 380 mln zł/km da to oszczędność ok. 1,52 mld zł;
  • odcinek od granicy dzielnicy Targówek - za linią kolejową (km 18,0) - do kanału Bródnowskiego (km 19,5) - 1,5 km – oszczędność 0,57 mld zł;
  • odcinek pod ul. Kondratowicza (km 21,8 - 23,5) - 1,7 km - 0,646 mld zł (można nawet próbować zrobić w wykopie obudowanym, między jezdniami ulicy).

- Ponadto postulujemy rezygnację z budowy odcinka na zachód od stacji Lazurowa (km 0,820 - 4,100) oszczędność 1,9 mld zł, a w zamian wydłużyć drugi koniec do stacji PKP Toruńska, za którą jest dużo miejsca na lokalizację stacji techniczno postojowej - dochodzi koszt 1,1 km x 200 mln zł = 0,220 mld zł - bilans oszczędności na tej operacji: 1,680 mld zł. Razem wychodzi, że powyższe propozycje zmniejszyłyby koszty o 4,416 mld zł. A to wariant minimum. Ponadto można odcinek między Targówkiem i Bródnem (km 19,5 – km 21,8) wykonać jako płytki, w wykopie, a nawet częściowo po powierzchni ziemi - wzdłuż Kanału Bródnowskiego (za cenę ominięcia Zacisza). Tą trasą odcinek będzie krótszy o ok. 700 m. Czyli zamiast 2,3 km po 580 mln zł/km mamy do wybudowania tylko 1,6 km po cenie najwyżej 200 mln zł/km. Daje nam to obniżenie kosztu z 1,334 mld do najwyżej 320 mln, czyli oszczędność kolejnych 1,014 mld zł. I w ten sposób dobiliśmy do 5,430 mld zł oszczędności - podsumowuje ZM.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poprawi się dojście do tramwaju przy Podleśnej w Warszawie?

Infrastruktura

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Warte uwagi

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Aleksander Buczyński,Zielone Mazowsze 16 lipca 2013

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Warte uwagi

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Zielone Mazowsze 26 lipca 2013

ZM: Windy z niepełnosprawnością, a nie dla niepełnosprawnych

Infrastruktura

Warszawa: Ruch na mostach zmalał dzięki komunikacji miejskiej?

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Poprawi się dojście do tramwaju przy Podleśnej w Warszawie?

Infrastruktura

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Warte uwagi

ZM: Koszty krańcowe a stałe na kolei

Aleksander Buczyński,Zielone Mazowsze 16 lipca 2013

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Warte uwagi

Zielone Mazowsze o przyczynach upadku PKP

Zielone Mazowsze 26 lipca 2013

ZM: Windy z niepełnosprawnością, a nie dla niepełnosprawnych

Infrastruktura

Warszawa: Ruch na mostach zmalał dzięki komunikacji miejskiej?

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5