Władze stolicy poszerzają drogi wprowadzające samochody do zakorkowanego centrum, zamiast inwestować w Szybką Kolej Miejską i linie tramwajowe - twierdz Zielone Mazowsze, stowarzyszenie wspierające transport publiczny.
- W programie wyborczym PO dla Warszawy z 2006 roku czytamy, że w celu usprawnienia komunikacji trzeba rozwijać metro, tramwaje i szybką kolej - mówi Wojciech Szymalski z Zielonego Mazowsza. - Po objęciu władzy w stolicy oficjele przypomnieli sobie tylko o metrze, ignorując pozostałe środki transportu.
Ekolodzy wytykają w swoim raporcie: ratusz wstrzymał zapowiadany rozwój SKM, np. uruchomienie kursów do Wołomina i Legionowa; budowa trasy tramwajowej z Żerania do Winnicy stanęła pod znakiem zapytania z powodu kolizji z przebudową Trasy Toruńskiej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; władze miasta wycofały się z planów budowy linii tramwajowej do Wilanowa.
Zanosi się na to, że w tej kadencji samorządu większość pieniędzy na inwestycje Warszawa włoży w druga linię metra (budowa za 3 mld zł odcinka między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim ma ruszyć w kwietniu 2009 roku).
- Do 2012 r. metro zassie 90 proc. środków na inwestycje komunikacyjne, podczas gdy 90 proc. warszawiaków z śródmiejskiego odcinka nie będzie na co dzień korzystało - mówi Aleksander Buczyński z Zielonego Mazowsza.
Skąd wziąć pieniądze na inne przedsięwzięcia komunikacyjne? Ekolodzy proponują odchudzenie programu drogowego z inwestycji wprowadzających dodatkowy do i tak już zanieczyszczonego spalinami centrum. proponują przełożenie na okres "po Euro 2012": budowy Trasy NS przez Ochotę i Bemowo (koszt to 1,2 mld zł); most Krasińskiego (360 mln zł); poszerzenia ul. Andersa (120 mln zł) i Kasprowicza (50 mln zł).
Chcą też z inwestycji źle skoordynowanych. Według nich np. Prosta ma zostać wyremontowana... tuż przed jej ponownym rozkopaniem przy budowie stacji metra pod rondem Daszyńskiego.
Ratusz odpowiada, że inwestycje drogowe są dobrze zaplanowane. jednocześnie z budową dróg dojazdowych do miasta mają powstawać obwodnice: śródmiejska (to zadanie miejskiego ZDM) i ekspresowa (inwestycje rządowej GDDKiA).
Dyrektor ZTM Leszek Ruta odpiera zarzuty dotyczące SKM. - W styczniu zostanie ogłoszony przetarg na operatora trasy kolejowej do lotniska Okęcie. Pociągi będą jeździły stamtąd do Dworca Centralnego i Wschodniego, a później rozdzielą się: do Otwocka i Legionowa - twierdzi Ruta. - W styczniu SKM ogłosi też przetarg na pociągi do obsługi linii między Gołąbkami a Dworcem Gdańskim - przekonuje.
Przyznaje jednak, że budowa linii tramwajowych do Winnicy i Wilanowa się opóźni. Powód - priorytetem będzie druga linia metra.