Stowarzyszenie Zielone Mazowsze uważa, że PKP PLK nie dopełniła obowiązku opublikowania rozkładu jazdy. Według stowarzyszenia, udostępnienie tablicy przyjazdów i odjazdów z każdej stacji nie wypełnia obowiązku ustawowego zarządcy.
- Zwracamy się z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przez największego zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przepisów, poprzez niewywiązanie się z obowiązku publikacji rozkładu jazdy pociągów - czytamy na stronie Zielonego Mazowsza. Według ZM, opublikowane przez zarządcę rozkłady jazdy nie spełniają obowiązku ustawowego.
Według definicji, zamieszczonej w ustawie (art. 4 pkt. 23), rozkład jazdy pociągów to "plan, według którego mają się odbywać przejazdy pociągów na danej sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on obowiązuje". - Skoro rozkład jazdy to plan, według którego odbywają się przejazdy pociągów na sieci kolejowej lub jej części (np. linii) to zbiór zestawień przyjazdów i odjazdów pociągów ze wszystkich stacji i przystanków osobowych nie spełnia tej definicji. Taką definicję spełnia natomiast tabelaryczny rozkład jazdy, w którym na tabelach dla poszczególnych linii rozpisane są wszystkie kursujące daną linią pociągi z godzinami odjazdów ze wszystkich poszczególnych stacji i przystanków osobowych - uważa Zielone Mazowsze.
Co więcej, ogłoszone przez zarządcę plakatowe rozkłady jazdy nie spełniają wymogów § 3 ust. 1 pkt. 5a) rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie rozkładów jazdy, który stanowi, że w rozkładzie jazdy określa się co najmniej m.in. "drogę przejazdu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy przystankami komunikacyjnymi". Plakatowe rozkłady jazdy na stronie zarządcy nie zawierają tych informacji. Podróżny nie ma możliwości wyliczenia sobie kosztu biletu.
- Dlatego też naszym zdaniem takie działanie zarządcy narusza prawa pasażerów. Prawa pasażerów zostały naruszone również poprzez fakt, że w dotychczasowych tabelach sieciowego rozkładu jazdy pociągów, publikowanych w formie drukowanej, książkowej oraz w plikach pdf w internecie, zamieszczane były informacje o dogodnych skomunikowaniach na stacjach węzłowych z/na pociągi kursujące sąsiednimi liniami. Wyszukanie połączenia z przesiadką było dużo szybsze. Teraz jest to bardziej skomplikowane - dodaje Zielone Mazowsze.