Władze miasta podjęły decyzję o dopuszczeniu samochodów poza godzinami szczytu na Trasę W-Z, która od dłuższego czasu dostępna była do tej pory tylko dla komunikacji miejskiej. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze apeluje do władz miasta o zmianę tej decyzji.
Od momentu rozpoczęcia budowy stacji Dworzec Wileński przejazd al. „Solidarności” i mostem Śląsko-Dąbrowskim od Szwedzkiej aż do Starego Miasta był możliwy tylko dla komunikacji miejskiej. Teraz będą mogły z tego odcinka korzystać także kierowcy samochodów prywatnych – nadal niedostępna będzie jednak dla nich ul. Jagiellońska, zostanie natomiast otwarta ul. Sierakowskiego. Ratusz wprowadził pewne obostrzenia. W dni powszednie w godzinach 6-10 i 15-19 kierowcy nie będą mogli przejeżdżać bezpośrednio między pl. Bankowym a pl. Wileńskim. W tym czasie będzie fragment Trasy W-Z w rejonie przystanków tramwajowo-autobusowych na Starym Mieście będzie dostępny tylko dla komunikacji publicznej.
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze opublikowało list do Prezydent Warszawy, w którym nie zgadza się z tą decyzją. - Naszym zdaniem obecne ograniczenia powinny zostać utrzymane przynajmniej do czasu zakończenia budowy metra, a w zmodyfikowanej formie – na stałe - pisze Zielone Mazowsze.
- Obecnie most Śląsko-Dąbrowski, dzięki zgodnemu z europejskim trendami przeznaczeniu wyłącznie dla komunikacji publicznej, pieszych i rowerzystów, zapewnia mieszkańcom Pragi Północ możliwość szybkiego i niezawodnego dojazdu do centrum mimo trwającej budowy metra. Czy w imię fałszywie pojmowanej solidarności z kierowcami mamy wszyscy – także ci, którzy zachowali się społecznie i zrezygnowali z samochodu – stać w jednym korku? Owszem, otwarcie mostu zapewni możliwość przepchania do centrum kilkuset dodatkowych samochodów w ciągu godziny, pogorszy jednocześnie jednak warunki dojazdu dla dziesięciokrotnie większej liczby osób korzystających w tym samym czasie z komunikacji publicznej na moście. Pogorszy także bezpieczeństwo korzystających z przystanku Stare Miasto, gdzie wsiadanie do i wysiadanie z tramwaju odbywa się z jezdni - uzasadnia Zielone Mazowsze.
- Według prowadzonego przez nas monitoringu ruchu rowerowego, jednym z efektów zamknięcia mostu dla ruchu samochodów osobowych było niemal dwukrotne zwiększenie na nim natężenia ruchu rowerowego, do ok. 2000 rowerzystów dziennie. Oddanie mostu samochodom spowoduje, że część z tych osób ponownie przesiądzie się do innych środków transportu, zwiększając zatłoczenie nie tylko na moście, ale także na innych ulicach Pragi i Śródmieścia. Ograniczy także efektywność systemu Veturilo, który od przyszłego roku ma objąć Pragę - dodaje stowarzyszenie.
- Dzięki ograniczeniu emisji hałasu i spalin na moście, popołudniami i w weekendy wypełnia się on spacerującymi, zarówno mieszkańcami miasta jak i turystami. Śląsko-Dąbrowski w obecnej formie zwiększa atrakcyjność centrum miasta, stanowiąc substytut mostu pieszo-rowerowego na przedłużeniu Ratuszowej, który miał powstać na Euro 2012, ale ustąpił Trasie Mostu Północnego - czytamy w piśmie.
- Brak racjonalnego uzasadnienia dla wprowadzania ruchu samochodowego z powrotem na most Śląsko-Dąbrowski: kierowcy przyzwyczaili się już do ograniczeń związanych z budową II linii metra, a kilka miesięcy temu dostali nowy most przez Wisłę – Marii Skłodowskiej-Curie, 2x3 pasy ruchu, znacznie więcej niż „zabrano” im w centrum. Pytanie też, co stanie się z tym ruchem, gdy już wjedzie do centrum – czy naprawdę w centrum jest tak luźno, że potrzeba tu więcej samochodów? Czy nie lepiej, aby pozostały one na parkingach przesiadkowych w al. Solidarności i ul. Jagiellońskiej? - pyta Zielone Mazowsze.
- Dlatego wnosimy o utrzymanie obecnych ograniczeń. Gdy po oddaniu do użytku II linii metra zmniejszy się obciążenie mostu ruchem autobusowym, powinno zostać wdrożone trwałe ograniczenie ruchu samochodowego w al. Solidarnoś. Utrzymane po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra powinno zostać także przeznaczenie północnej jezdni al. Solidarności na odcinku Targowa – Szwedzka na parking przesiadkowy - uważa ZM.
- Niewpuszczanie samochodów na wiadukt jest warunkiem koniecznym powstania cywilizowanych peronów w zespole przystankowym Stare Miasto – przewidziane w projekcie modernizacji linii tramwajowej perony przy utrzymaniu ruchu samochodów byłyby zbyt wąskie, by bezpiecznie obsłużyć występującą na przystanku wymianę pasażerów. Pozwoli także na wyznaczenie dróg dla rowerów na wiadukcie. Tunel pozostałby jako powiązanie Śródmieścia z Wisłostradą, most – powiązanie Pragi z Wisłostradą. Nie uderzy to istotnie w ruch samochodowy – widać obecnie, że przepustowość tunelu oraz placu Bankowego i tak wyczerpują jadący z/na Wisłostradę - zaznacza stowarzyszenie.
Więcej