Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zeroemisyjna kolej przyciągnie nowych pasażerów?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zeroemisyjna kolej przyciągnie nowych pasażerów?
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Kolej już dziś jest bezpieczna, a jej wpływ na środowisko jest istotnie mniejszy niż innych gałęzi transportu. Działania mające na celu dalszy spadek emisji zanieczyszczeń może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności w oczach pasażerów. Do ich skutecznego pozyskiwania niezbędne jest także zaufanie – to główne wnioski z debaty, jaka odbyła się podczas konferencji zorganizowanej przez PKP Intercity.

– Każdego dnia powinniśmy pamiętać o celach wyznaczonych przez strategię Zielonego Ładu. Daje ona nadzieję, że transport kolejowy, drogowy i lotniczy rzeczywiście będzie transportem XXI w. – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – To także bardzo duża szansa dla przewoźników kolejowych – dodał. Stwierdził także, że chciałby, by podobne wysiłki mające na celu ograniczenie emisji z transportu były podejmowane również w krajach pozaunijnych. – Mam też nadzieję, że większa część tego tortu transportowego będzie wykrajana dla przewoźników kolejowych – powiedział. W jego opinii jednym z narzędzi mających zwiększyć rolę kolei mogłoby być obniżenie stawek dostępu do infrastruktury. Nie podał natomiast konkretnych dat, kiedy takie zmiany mogłyby wejść w życie.

Dotacje dla PKP Intercity mają pomóc producentom, m.in. Pesie

Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, stwierdził, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat polska kolej ma stać się komfortowa, bezpieczna, ekologiczna, powtarzalna i dostępna. – Na końcu jakichkolwiek działań musi być komfort i bezpieczeństwo pasażera – mówił, dodając, że rząd chce, by odbudowane zostało zaufanie Polaków do kolei. – Miliardy, które zostaną przetransferowane na polską kolej, sprawią, że będzie to środek transportu pierwszego wyboru – ocenił. Przekonywał także, że dotacje – w tym dla PKP Intercity – mają być dużym zastrzykiem dla krajowej gospodarki. Mają też chronić miejsca pracy m.in. w Pesie czy ZNTK Mińsk Mazowiecki. – Pracownicy tych zakładów mogą śmiało patrzeć w przyszłość dlatego, że rząd tak mocno postawił na kolej – zapewnił.

– Chciałbym podkreślić, że już dziś polska kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu i z całą pewnością już teraz jest ekologiczna – stwierdził Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Zaznaczył jednak, że pandemia przyniosła trudne czasy dla transportu szynowego: o ile jeszcze w 2019 r. statystyczny Polak wsiadał do pociągu dziewięć razy, to w 2020 r. już tylko 5,5 raza. – To, czego w Polsce ciągle nam trochę brakuje, to skomunikowanie z innymi środkami transportu. To coś, co z całą pewnością musimy w przyszłości naprawić – powiedział.

Grupa PKP: Ekologia jest ważna już dziś

O ogromnej satysfakcji związanej z działaniami proklimatycznymi mówił zaś Krzysztof Mamiński, prezes Polskich Kolei Państwowych. – Dla środowiska kolejowego od dawna było oczywiste, że kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. Przez lata staraliśmy się, by stało się to wiedzą powszechną, i dziś do takiego etapu doszliśmy – stwierdził. Zapewnił też, że polska kolej już dziś realizuje pewne punkty tzw. Nowego Zielonego Ładu. Zwracał tu uwagę m.in. na projekt innowacyjnych dworców systemowych, które są wyposażone w pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne. Wspomniał też o programach car-sharingowych czy bike-sharingowych oraz o instalowanych przed dworcami ładowarkach samochodów elektrycznych.

Podpisana niedawno umowa PSC [na międzywojewódzkie przewozy kolejowe] warta 21 mld zł to sukces wielu ministrów. Pokazała ona, że wszystkim zależy na kolei – mówił zaś Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Zwracał uwagę na rosnącą w ostatnich latach do momentu wybuchu pandemii popularność usług jego spółki i stwierdził, że osiągnięcie takich wyników nie byłoby możliwe bez dobrej współpracy z resortem infrastruktury czy PKP SA. Przekonywał też, że inwestycje w kolej przekładają się nie tylko na rozwój przewoźnika, ale i zakładów produkcyjnych. Jako przykład przywoływał rozbudowę zakładów Stadlera po zamówieniu dwunastu jednostek przez jego spółkę. Jednocześnie zapowiedział modernizację stacji postojowych. Niebawem przedsiębiorstwo podpisze umowę na prace na takiej stacji w Szczecinie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5