W siatce połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej niedawno pojawił się 8-tysięczny Zelów. Do leżącego w południowo-zachodniej części regionu miasta można jednak dojechać tylko autobusem. Mimo że dawniej prowadziła tam trasa kolejowa, samorząd nie zamierza zastępować komunikacji dowozowej pociągami.
W listopadzie zeszłego roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna uruchomiła pierwszą linię autobusowej komunikacji dowozowej. Pojazdy w barwach przewoźnika kursują pomiędzy stacją kolejową Łask a oddalonym o kilkanaście kilometrów Zelowem. To pierwszy w historii przypadek włączenia tego miasta w system pasażerskiej komunikacji kolejowej, choć do lat 90. docierały tam pociągi towarowe.
Z Łasku do Zelowa prowadziła bowiem długa bocznica kończąca się na stacji Herbertów (jej nazwa wywodzi się od nazwy dzielnicy, w której jest położona). Dawniej kolej obsługiwała tamtejszy przemysł tkacki. Dziś tor jest częściowo rozebrany, a częściowo – wykorzystywany do zapewnienia dojazdu do podlaskiej bazy wojskowej.
Średnio tylko kilka osób na kurs
Samorząd regionalny zapewnia, że nowo utworzone połączenie autobusowe ŁKA cieszy się rosnącym zainteresowaniem podróżnych. – Na koniec grudnia frekwencja wyniosła ponad 4,5 tys. osób – poinformował nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Przekłada się to na nieco ponad setkę pasażerów na dobę. Przy ofercie na poziomie 14 par kursów dziennie oznacza to zapełnienie autobusów na poziomie średnio kilku osób.
Mimo to władze wojewódzkie traktują osiągane wyniki jako dobre. – Zainteresowanie mieszkańców nową ofertą przewozową potwierdza zasadność zapewnienia mieszkańcom miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej łatwego dojazdu do stacji i kontynuowania podróży pociągiem. Aktualnie analizowane są nowe potencjalne kierunki uruchomienia komunikacji dowozowej – usłyszeliśmy. Decyzje co do rozwoju siatki połączeń mają być przedstawione wkrótce.
Nie ma szans na wykorzystanie starej bocznicy
Choć UMWŁ jest zadowolony z funkcjonowania połączeń z Łasku do Zelowa, nie ma planów zastąpienia autobusów pociągami. Służby prasowe marszałka wskazują, że takiego zamiaru nie zawarto w planie transportowym do roku 2020 z perspektywą do roku 2030, który stanowi podstawę do konstrukcji oferty. – Linia, a właściwie bocznica kolejowa Łask – Zelów jest przystosowana do ruchu towarowego i nie spełnia warunków przewidzianych dla cyklicznego ruchu pasażerskiego – tłumaczy UMWŁ. Nie wskazuje też na żadne plany jej modernizacji do standardów odpowiadających potrzebom przewoźników pasażerskich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.