Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiedziała uruchomienie od 1 września pociągów w relacji Zduńska Wola – Zduńska Wola Południowa przez Karsznice. To duże zaskoczenie dla pasażerów i obserwatorów rynku przewozowego w regionie.
Dwie pary rano, dwie po południu
Cztery pary pociągów będą kursowały po fragmencie linii nr 131 (Magistrala Węglowa) wyłącznie w dni robocze od poniedziałku do piątku. Pierwszy kurs ze stacji Zduńska Wola odjedzie o 5.03, godziny odjazdu kolejnych to 6.00, 16.15 i 17.20. Odjazdy z drugiej stacji końcowej wyznaczono na 5.26, 6.30, 16.45 i 18.40. Czas przejazdu między obiema stacjami wynosi 15 minut.
– Pociągi są skomunikowane z pociągami do i z Łodzi i Sieradza – mówi rzecznik ŁKA Anna Kulik. W istocie tak jest, choć na połączenie przesiadkowe trzeba w skrajnym przypadku czekać do 21 minut (przesiadka między ostatnim pociągiem przyjeżdżającym do Zduńskiej Woli a składem w kierunku Sieradza).
Rozpoznanie bojem
Przewoźnik podał w komunikacie ceny biletów. Normalny bilet z głównego dworca w mieście do stacji Karsznice ma kosztować 4 zł, podobnie jak przejazd z Karsznic do Zduńskiej Woli Południowej. Przejazd całą trasą będzie oznaczał wydatek 4,40 zł. Do przejazdu uprawnia też posiadanie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego na strefę C.
Nie są to jednak kalkulacje oparte na badaniach rynkowych, bo tych przed uruchomieniem kursów... nie przeprowadzono. – Połączenia, o których mowa są połączeniami promocyjnymi. Spółka wprowadza je w ramach pilotażu, którego celem jest zbadanie potencjału tamtejszego rynku – informuje rzecznik. Nie wiadomo więc, czy będą kursowały dłużej, niż do kolejnej korekty rozkładu jazdy 17 października.
Unijna dotacja niezagrożona
Jak przekonuje A. Kulik, ani uruchomienie relacji dowozowej w Zduńskiej Woli, ani zapowiedziane na grudzień wydłużenie relacji dwóch par pociągów do Skierniewic nie jest zagrożeniem dla unijnego dofinansowania projektu ŁKA. – 23 lutego 2015 roku ŁKA Spółka z o.o. wystąpiła do Centrum Unijnych Projektów Transportowych z wnioskiem o wyrażenie zgody na wydłużenie do Skierniewic relacji obsługowej w ramach realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie zbiorowego transportu publicznego w transporcie kolejowym. CUPT zobowiązał ŁKA spółkę z o.o. do przedstawienia wyników finansowych tego przedsięwzięcia. Sprawa jest w trakcie procedowania – mówi rzecznik „Rynkowi Kolejowemu”.
Po raz ostatni składy regionalne zatrzymały się na stacjach Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Południowa w grudniu 2012 r. Dwie pary pociągów Przewozów Regionalnych ze Zduńskiej Woli do Częstochowy zostały zlikwidowane wraz z przejęciem ruchu w województwie śląskim przez Koleje Śląskie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.