Pieniądze będą pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Kwota pokryje około połowy planowanych wydatków na wszystkie projekty. W ubieganiu się o fundusze z POIiŚ pomogły Grupie PKP Cargo Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Multiconsult.
Dwa zadania będzie realizować PKP Cargo. Pierwsze to zakup wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. W tym przypadku dofinansowanie wyniesie prawie 94,4 mln zł. Drugie zadanie dotyczy zakupu platform intermodalnych, na co PKP Cargo otrzyma niemal 183,5 mln zł z funduszy unijnych.
Za trzecią inwestycję odpowiadać będzie spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze. Ponad 12,8 mln zł dofinansowania zostanie przeznaczone na modernizację i rozbudowę terminala intermodalnego w Małaszewiczach wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia.
Projekty zatwierdzone przez ministerstwo
Wszystkie projekty zostały zgłoszone w ramach konkursu prowadzonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (więcej na temat całego konkursu z zadaniami o wartości 1,3 mld zł
można przeczytać tutaj), którego wyniki zatwierdziło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Wkrótce zostanie podpisana umowa dotycząca dofinansowania wspomnianych wyżej zadań.
– Cieszy nas to, że projekty złożone przez Grupę PKP Cargo zostały pozytywnie ocenione. Uzyskane dofinansowanie pomoże nam w realizacji strategii rozwoju grupy, której jednym z priorytetów jest rozwój przewozów intermodalnym w Polsce i za granicą. Ten sektor przewozów kolejowych rozwija się bardzo dynamicznie i na pewno klienci będą zamawiać u nas coraz więcej usług intermodalnych. Dlatego też przygotowujemy terminal w Małaszewiczach do przyjmowania większego potoku kontenerów transportowanych między Chinami a Unią Europejską w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Prezes zastrzega, iż trzy projekty dofinansowane przez CUPT nie będą jedynymi zadaniami inwestycyjnymi, które Grupa PKP Cargo będzie realizować w segmencie przewozów intermodalnych. Zresztą bez czekania na rozstrzygnięcie konkursu CUPT,
PKP Cargo kupiło w Newagu nowe lokomotywy Dragon 2, rozpisano też jeszcze we wrześniu br.
przetarg na zakup 920 platform intermodalnych.
Pomogła Grupa ZDG TOR i MulticonsultOgłoszona lista wniosków o dofinansowanie rekomendowanych do wsparcia w ramach Działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to także bezpośredni sukces Grupy ZDG TOR, która wspierała doradztwem firmy w ubieganiu się o dotacje. W szczególności ZDG TOR jako uczestnik konsorcjum razem z multiconsult współprzygotował dokumentację dla trzech projektów PKP Cargo.
Warto podkreślić, iż projekty wspomagane przez Grupę ZDG TOR i Multiconsult uzyskały łączne dofinansowanie w wysokości ponad 301 mln zł, co stanowiło ponad 26% całości alokacji na konkurs, a projekt PKP Cargo dotyczący zakupu platform intermodalnych otrzymał największe jednostkowe wsparcie.
– Efekt końcowy świadczonych przez Grupę ZDG TOR usług doradczych jest potwierdzeniem naszych kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia, zarówno w sferze dotacji unijnych, jak i transportu kolejowego, w tym połączeń intermodalnych. Praca przy tak prestiżowych projektach dla największych graczy na rynku jest poświadczeniem pozycji ZDG TOR jako jednej z wiodących firm doradczych. Osiągnięcie założonych celów potwierdzone opublikowaną listą pokazuje naszą odpowiedzialność, solidność i profesjonalizm – stwierdził nadzorujący prace ze strony Grupy ZDG TOR Marcin Wojtowicz.