Już 27 sierpnia zostaną otwarte oferty na realizację pierwszego etapu nowej linii tramwajowej w Gdańsku, która połączy istniejącą pętlę Siedlce z przystankiem Pomorskiej Kolej Metropolitalnej Brętowo przy ul. Rakoczego. Dwutorowa linia będzie miała 3,6 km długości i przebiegać ma w ulicach: Kartuskiej, Nowolipie oraz Rakoczego. Trasa składać się będzie z czterech przystanków i dwóch węzłów integracyjnych (Siedlce i Brętowo).
W ramach inwestycji planowane jest także stworzenie drogi rowerowej wzdłuż ul. Nowolipie - Rakoczego na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej, przebudowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w ulicach Kartuska, Schuberta, Nowolipie, Rakoczego oraz likwidacja przepompowni wody Nowolipie. [Jako drugi etap – rozważana jest ponadto budowa krótkiej, 840-metrowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Bulońskiej.] Projekt przewiduje kilka ciekawych rozwiązań, które zostaną zastosowane na trasie przebiegu linii. Na ul. Rakoczego, między ul. Jaśkowa Dolina a ul. Bulońską, powstaną pierwsze w Gdańsku pasy autobusowo-tramwajowe (PAT) umożliwiające poruszanie się autobusów po torowisku i stworzenie wspólnych przystanków dla obu rodzajów pojazdów. Taki będzie właśnie przystanek "Warneńska", którego długość wyniesie 55 m.
Na skrzyżowaniu ulic Rakoczego i Bulońskiej, którego układ drogowy również ulegnie przebudowie, powstanie trójkąt torowy umożliwiający zawracanie tramwajom. Największe spadki na trasie pojawią się na odcinku od Piekarniczej do Belgradzkiej (od 3,5 do 5 proc.) i na wysokości ul. Kolumba (do 5 proc.) Około 100 metrów za zjazdem w ul. Kolumba tramwaj rozpocznie najazd na liczącą ponad 360 metrów estakadę. W najwyższym punkcie będzie ona miała dziewięć metrów wysokości i przejdzie nad ul. Rakoczego na wysokości nieistniejącej od lat stacji benzynowej. Częściowo pod estakadą znajdzie się miejsce na dużą zatokę autobusową. Na pasie zieleni oddzielającym obie jezdnie Rakoczego powstanie także fragment umożliwiający zawracanie pojazdów jadących od strony Słowackiego.
Końcowy przystanek linii tramwajowej na gdańską Morenę ma się znajdować w sąsiedztwie przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Powstanie w ten sposób kluczowy dla mieszkańców Górnego Tarasu węzeł integracyjny "Brętowo", na którym możliwa będzie sprawna przesiadka z tramwaju do pociągu. Oba przystanki (kolejowy i tramwajowy) będą bowiem umiejscowione na tej samej płaszczyźnie, równolegle do siebie, dlatego niezwykle istotne jest skoordynowanie wszystkich planowanych w tym obszarze działań inwestycyjnych. Trasa na Morenę nie będzie kończyć się zwyczajną pętlą, ale tzw. torami odstawczymi. Obsługujące ją tramwaje dwukierunkowe nie będą musiały zawracać, by móc wyruszyć w drogę powrotną.
Finansowanie inwestycji oraz wybór wykonawcy
Budowa nowej linii ma kosztować ok. 210 mln złotych. Inwestycja jest częścią Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III B, szacowanego na ponad 261 mln zł [za tę kwotę jest bowiem również przewidziany zakup pięciu tramwajów oraz wykonanie przebudowy torowiska wzdłuż ul. Jana z Kolna w Gdańsku]. Unijne dofinansowanie ma stanowić ok. 60 procent kosztów kwalifikowanych inwestycji.
Jak niedawno poinformował Stanisław Piliczewski z Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta w Gdańsku - 27 sierpnia mają być otwarte oferty na realizację I etapu inwestycji. "Praktycznie budowa mogłaby się rozpocząć jesienią 2013 roku, a inwestycję chcemy zakończyć do kwietnia 2015 roku, czyli do planowanego terminu zakończenia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej".
Jedynym kryterium w ramach, którego spośród chętnych spełniających warunki postawione w zamówieniu wybierzemy wykonawcę będzie cena – zapowiada Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK. Budowa nowej linii tramwajowej będzie prawdopodobnie kosztowała ok. 260 mln zł, z czego ok. 125 mln zł pochodzić ma ze środków Unii Europejskiej.
Zwycięzca przetargu będzie musiał przebudować istniejące ulice, by dostosować je do potrzeb tramwajów, ale też innych pojazdów. Konieczna będzie chociażby przebudowa skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, chodników itp.
Zadanie obejmie również przebudowę istniejącej pętli na Siedlcach: zostanie ona przekształcona w węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, samochodowy, pieszy i rowerowy.
Nowe tramwaje dla potrzeb linii na Morenę – już zamówione
W gdańskim ZKM już 20.05.2013 r. otwarto jedyną ofertę złożoną w przetargu na dostawę pięciu sztuk dwukierunkowych tramwajów, które mają obsługiwać planowaną linię łączącą Siedlce z Moreną. Propozycja należała do spółki PESA z Bydgoszczy. Chce ona za dostawę pojazdów typu Jazz Duo 54,1 mln zł brutto.
Kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu stanowiła: w 60 proc. cena tramwaju, w 35 proc. występowanie zasobnika energii, a także w 5 proc. średnica koła - im większa, tym lepsza, ale nie powinna przekroczyć 660 mm.
Zamówione pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, dzięki czemu mogą obsługiwać linie, które nie są zakończone klasyczną pętlą. W każdym z nich znajdzie się monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego. Maksymalna długość tramwaju to 32,5 m. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 250 osób, w tym 28 na miejscach siedzących – zapowiedziała Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.
Z warunków technicznych stawianych nowym pojazdom wynika fakt, że obsługiwać będą mogły wszystkie linie Górnego Tarasu (planowaną linię na Morenę, a także trasy na Chełm i Łostowice). Pojazdy muszą być też przystosowane do pokonywania spadków do 6 proc., czyli tyle ile potrzeba, by mogły wjechać na wspomniane, położone wyżej dzielnice.