PKP Cargo kończy pierwszy etap inwestycji związanej z budową terminalu intermodalnego na stacji Poznań Franowo. Przewoźnik otrzyma z Unii Europejskiej dofinansowanie w wysokości prawie 10 milionów złotych, a nowy obiekt ma obsługiwać do 26 tys. TEU rocznie.
– Po pierwsze, po drugie i po trzecie lokalizacja. Poznań jest wyjątkowo dobrze usytuowany, jeśli chodzi o szlaki komunikacyjne. Krzyżują się tu trasy z południa na północ i ze wschodu na zachód Europy – opowiada o powodach lokalizacji terminalu w Poznaniu Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo.
Przewoźnik zaprezentował postępy w budowie terminalu na specjalnej konferencji, której gościem był wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. - Co prawda jako samorząd nie przyczyniliśmy się do realizacji tej konretnej inwestycji, jednak ogólnie udało się w województwie i w samym Poznaniu wytworzyć klimat sprzyjający budowie centrów logistycznych. Krzyżują się tu zarówno autostrada A2 i droga S5, jak i ciągi kolejowe. Zabiegamy jeszcze o realizację drogi S11, która pozwoli na dalszy rozwój - powiedział wicemarszałek.
Według Artura Kostowskiego, nowy terminal początkowo będzie obsługiwać 11 tys. kontenerów rocznie, a docelowo – do 26 tys. kontenerów dwudziestostopowych (TEU). Czy uda się wypełnić ten cel? – Będzie tu potrzebna pewna konsolidacja prac przeładunkowych, szczególnie z pobliskiego Terminalu w Gądkach. Oczywiście nie przestaniemy z niego korzystać szczególnie, że niektórzy klienci wolą tam pozostać. Na pewno jednak wykorzystamy w pełni nową infrastrukturę we Franowie – zaznacza Daniel Ryczek, prezes Cargospedu, który będzie użytkownikiem nowego terminalu.
Etap 1A budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo, który właśnie zbliża się ku końcowi, będzie kosztować prawie 26 milionów złotych. Wykonawcą jest firma Skanska. W ramach tego pierwszego etapu powstają: układ torowy z dwoma torami załadunkowymi i wyładunkowymi (w sumie 1,5 km toru pojedynczego) oraz plac o powierzchni około 20 tys. metrów kwadratowych do składowania kontenerów. Zbudowane zostaną również m.in.: droga dojazdowa, infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych.
Wiele do życzenia pozostawia natomiast droga z Franowa do autostrady A2. Jeżdżące tędy tiry z terminalu na pewno powiększą korki w dzielnicy – W kolejnych etapach inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy – uspokajają Daniel Ryczek.
Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w regionie Wielkopolski, gdzie krzyżują się niezwykle ważne linie kolejowe, obsługujące transport z portów morskich dalej do Polski i Europy południowej. Równocześnie terminal powstanie przy linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, stanowiącej obwodnicę towarową Węzła Poznańskiego, będącą częścią ciągu komunikacyjnego E 20.
Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Stąd można też odprawiać składy towarowe m. in. do Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina, Bydgoszczy, Piły, Kluczborka i Warszawy oraz do granicy zachodniej państwa, do Kunowic. Franowo znajduje się na obrzeżach Poznania, niedaleko węzła Krzesiny przy autostradzie A2, łączącej Berlin przez Warszawę docelowo z naszymi wschodnimi sąsiadami.