Ogłoszony niedawno przetarg na przebudowę trasy tramwajowej na Przeróbkę oznacza, że powoli do końca zbliża się remont całej sieci tramwajowej w Gdańsku. A to oznacza, że… trzeba myśleć o kolejnych inwestycjach.
Przed kilkoma dniami spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne otworzyła oferty w przetargu na przebudowę 2,5-kilometrowej linii tramwajowej w ciągu Lenartowicza i Siennickiej (najtańszą ofertę złożył Budimex, proponując cenę 65,6 mln zł). Planowany okres realizacji inwestycji to lipiec 2014 r. – wrzesień 2015 r.
Trasa na Stogi jest jednym z ostatnich odcinków sieci tramwajowej w Gdańsku, które w ostatnich latach nie przeszły modernizacji. Wśród brakujących fragmentów są odcinki „nadbrzeżne”: pomiędzy ul. Pomorską i pętlą w Jelitkowie oraz – biorąc pod uwagę przewidywany do realizacji remont torowiska na Przeróbkę – pomiędzy ul. Sucharskiego i pętlą Stogi Plaża.
Zdecydowana większość pozostałych odcinków sieci tramwajowej w Gdańsku doczekała się w ostatnich latach gruntownej modernizacji w ramach tzw. Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. GPKM realizowany jest sukcesywnie od 1996 r., kiedy to rozpoczęły się prace przygotowawczo-koncepcyjne. Działania budowlane zaczęto na początku kolejnej dekady; początkowo były one współfinansowane z przedakcesyjnego funduszu PHARE, a później – już ze środków pomocowych UE.
GPKM odmienia gdańskie tramwaje
W ramach GPKM nie tylko przebudowano torowiska tramwajowe prawie w całym Gdańsku, ale też zbudowano nową linię tramwajową na Łostowice (w dwóch etapach: w 2007 r. otwarto odcinek z centrum na Chełm, a w 2012 r. – z Chełmu na Łostowice). W ramach kolejnych etapów GPKM dokonywano też m.in. przebudowy przystanków (w tym – zainstalowano system dynamicznej informacji pasażerskiej) i podstacji transformatorowych, a także poczyniono inwestycje w tabor. Zakupiono m.in. 35 „Swingów” wyprodukowanych przez Pesę Bydgoszcz, a także 46 używanych niemieckich tramwajów N8C (popularnych „dortmundów”), które poddano gruntownej modernizacji. Znaczące inwestycje poczyniono też w tabor autobusowy.
Modernizacja trasy na Przeróbkę określana jest jako etap GPKM IIIc, w ramach którego realizowane będzie także stworzenie infrastruktury dostępowej przy przystankach PKM – czyli budowa węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM Jasień, Kiełpinek i Brętowo i budowa dróg dojazdowych do przystanków Jasień i Kiełpinek. Z kolei budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę (ma być ukończona w przyszłym roku; ostatni przystanek trasy tramwajowej będzie zlokalizowany przy przystanku PKM Brętowo) realizowana jest w ramach projektu GPKM IIIb, podobnie jak zakup 5 nowych dwuczłonowych tramwajów do jej obsługi.
Oliwa woła o remont
Nie oznacza to jednak, że nie należy już zacząć myśleć o kolejnych inwestycjach w sieć tramwajową w Gdańsku. W złym stanie technicznym jest np. odcinek linii tramwajowej pomiędzy Przymorzem i Oliwą (konkretnie: między przystankiem „Bażyńskiego” na wysokości Uniwersytetu Gdańskiego oraz przystankiem „Opacka”, niedaleko pętli tramwajowej w Oliwie), który remontowany był pod koniec lat 80. XX w. O remont woła także pętla w Oliwie.
Długość sieci tramwajowej w Gdańsku wynosi 52,2 km.
Artykuł pochodzi ze strony Transport-Publiczny.pl