Mimo zapowiedzianego już zawieszenia ruchu kolejowego do Komańczy PKP PLK rozstrzygną przetarg na prace projektowe dotyczące linii nr 107 i jeszcze w tym miesiącu chcą zawrzeć umowę z wykonawcą. Trasa ma obecnie znaczenie marginalne, bo nie odbywa się po niej ruch towarowy, a po grudniowych zmianach w rozkładzie jazdy pozostaną tylko letnie pociągi wakacyjne na Słowację. Czy zmieni się to w 2026 r., kiedy zakończona zoatanie modernizacja odcinka Nowy Zagórz – Łupków?
Jak informowaliśmy w listopadzie,
Przewozy Regionalne wycofują się z codziennej obsługi linii kolejowej nr 107 na odcinku Naowy Zagórz – Komańcza. Przewoźnik wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego podjął decyzję o znacznym ograniczeniu działalności w południowej części tego regionu, tłumacząc to niewielką frekwencją i dużymi kosztami uruchamiania połączeń. Mimo to tamtejsza infrastruktura kolejowa będzie wkrótce remontowana.
W tym miesiącu umowa z projektantem – Decyzja samorządu o rezygnacji z utrzymywania regularnych pasażerskich połączeń kolejowych na linii nr 107 z Sanoka do Komańczy nie wpływa na zakres planowanej tam inwestycji – mówi bowiem Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Zarządca infrastruktury przygotowuje się obecnie do modernizacji tej trasy, która z Komańczy biegnie dalej do Łupkowa, a następnie przez tunel graniczny na Słowację. Roboty objąć mają cały 49-kilometrowy odcinek krajowy Nowy Zagórz – Łupków.
Ciągle prowadzone jest postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę prac projektowych. – Jeszcze w grudniu 2019 r. planowane jest podpisanie z nim umowy – zapowiada nasz rozmówca. Zamówienie dotyczy także przygotowania elementów dokumentacji przedprojektowej.
Na razie nie będzie ani pociągów pasażerskich, ani towarowychPrace przygotowawcze mają zakończyć się w 2022 r. – Realizacja robót planowana jest zaś na lata 2023 – 2026, a więc w ramach kolejnej perspektywy unijnej – powiedział nam Mirosław Siemieniec. – Przewidujemy remont torów i rozjazdów, remont obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowę peronów – zapowiada. – Szczegóły zostaną jednak ustalone na etapie projektowania – dodaje.
Po likwidacji kursów do Komańczy ruch na linii 107 będzie jedynie marginalny. Pasażerski rozkład jazdy na rok 2020 przewiduje bowiem tylko kursy z Rzeszowa do słowackich Medzilaborzec, które realizowane będą jedynie w sezonie letnim, i to wyłącznie w weekendy. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez rzecznika PKP PLK trasą tą nie jeżdżą aktualnie żadne pociągi towarowe.