Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Delikatne spadki zatrudnienia u kolejowych zarządców infrastruktury

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Delikatne spadki zatrudnienia u kolejowych zarządców infrastruktury
fot. Michał Kepiński/PKP PLK
Od 2020 r. systematycznie spada liczba osób zatrudnionych u zarządców infrastruktury. W 2023 r. w sektorze tym pracowało 38 648 osób, które były zatrudnione na podstawie umowy o pracę. W porównaniu z 2022 r. to spadek o 0,6%. Zaledwie 60 pracowników (0,2%) zatrudnionych było w oparciu o rodzaje umów inne niż umowa o pracę.

W zeszłym roku zarządcy infrastruktury odnotowali niewielki spadek zatrudnienia osób na umowach o pracę. Był on spowodowany głównie zmniejszonym zatrudnieniem w PKP PLK, która na koniec 2023 r. zatrudniała o 0,9% mniej pracowników niż w 2022 r. Udział tej spółki w strukturze łącznego zatrudnienia w sektorze zmniejszył się o 0,3 punktu procentowego. Liczba pracowników zmniejszyła się również u innych zarządców: JSK, Infra SILESIA, PMT Linie Kolejowe oraz KP Kotlarnia – Linie Kolejowe. Pozostali zarządcy odnotowali wzrost zatrudnienia. Udział w zatrudnieniu powyżej 1% na rynku umocniła spółka PKP LHS, w której zatrudnienie wzrosło w ciągu roku o 0,35 punktu procentowego.

Wraz ze spadkiem ogólnej liczby pracowników na umowach o pracę zmniejszyła się również liczba osób zatrudnionych na stanowiskach kolejowych regulowanych. W 2023 r. na tego typu stanowiskach było zatrudnionych 19 619 pracowników, natomiast w 2022 r. było ich 19 992 (spadek o 1,9%). Spadki w zatrudnieniu dotknęły większość stanowisk regulowanych. Stan osobowy zwiększył się tylko wśród kierowników pociągu, maszynistów, prowadzących pojazdy kolejowe i zwrotniczych. Na stanowiskach nieregulowanych wzrosła liczba dyspozytorów, natomiast bez zmian pozostała liczba pracowników utrzymania taboru.

Na stanowisku dyżurnego ruchu, które odgrywa kluczową rolę w sektorze zarządców infrastruktury, odnotowano spadek zatrudnienia o 2,5%.

Na stanowiskach regulowanych wśród osób pracujących poza umowami o pracę było zatrudnionych 37 osób. Na tę liczbę wpłynęła głównie liczba dyżurnych ruchu, których było 27. Spośród osób pracujących na stanowiskach nieregulowanych, zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę, wykazano jedynie 7 dyspozytorów. Osoby zatrudnione na stanowiskach kolejowych regulowanych i nieregulowanych stanowiły 52,5% wszystkich pracowników sektora zarządców infrastruktury.

Struktura wiekowa pracowników, a także struktura zatrudnionych według płci, przedstawiona jest w oparciu o ekwiwalenty czasu pracy. Największy spadek ekwiwalentów czasu pracy był w przypadku pracowników do 30. roku życia (5%). Spadek miał miejsce też w grupie pracowniczej pomiędzy 30. a 50. rokiem życia (1%). Niewielki wzrost dotyczył pracowników powyżej 50. roku życia (0,1%). Taka sama sytuacja miała miejsce w przypadku ekwiwalentów czasu pracy wśród dyżurnych ruchu.

W 2023 r. spadła również liczba ekwiwalentów czasu pracy wśród kobiet i mężczyzn ogółem, a także liczba ekwiwalentów czasu pracy w podziale na kobiety i mężczyzn zatrudnionych na stanowisku dyżurnego ruchu.

Tab. 1 Struktura zatrudnienia w poszczególnych zawodach w oparciu o umowę o pracę u zarządców infrastruktury w latach 2022–2023.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkopolska. Pociągi wrócą do Kłecka i Kiszkowa

Infrastruktura

Wielkopolska. Pociągi wrócą do Kłecka i Kiszkowa

Jakub Rösler 22 listopada 2024

Technika i szkoły branżowe dla przyszłych kolejarzy

Pasażer

Technika i szkoły branżowe dla przyszłych kolejarzy

Urząd Transportu Kolejowego 15 sierpnia 2024

Polregio zatrudni do 300 pracowników PKP Cargo

Biznes

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

Infrastruktura

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

inf. prasowa PKP PLK 26 grudnia 2017

Thales RSS poszukuje pracownika

Wiadomość specjalna

Thales RSS poszukuje pracownika

Rynek Kolejowy, 2 listopada 2009 02 listopada 2009

Zobacz również:

Wielkopolska. Pociągi wrócą do Kłecka i Kiszkowa

Infrastruktura

Wielkopolska. Pociągi wrócą do Kłecka i Kiszkowa

Jakub Rösler 22 listopada 2024

Technika i szkoły branżowe dla przyszłych kolejarzy

Pasażer

Technika i szkoły branżowe dla przyszłych kolejarzy

Urząd Transportu Kolejowego 15 sierpnia 2024

Polregio zatrudni do 300 pracowników PKP Cargo

Biznes

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

Infrastruktura

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

inf. prasowa PKP PLK 26 grudnia 2017

Thales RSS poszukuje pracownika

Wiadomość specjalna

Thales RSS poszukuje pracownika

Rynek Kolejowy, 2 listopada 2009 02 listopada 2009

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5