Projekt PKP Polskie Linie Kolejowe znalazł się w gronie najlepiej zarządzanych projektów w konkursie Polish Project Excellence Award. Inwestycja „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie” zajęła drugie miejsce w kategorii projektów infrastrukturalnych.
PLK odebrały nagrodę w konkursie Polish Project Excellence Award podczas uroczystej gali 17 listopada w Warszawie. Rewitalizacja trasy pomiędzy Częstochową a Fosowskiem pozwoliła na sprawne połączenia pasażerskie i przewóz towarów.
Jury konkursowe doceniło profesjonalną i efektywną pracę zespołów zaangażowanych w realizację projektu – w trakcie inwestycji skoordynowano sprawnie prace budowlane z zachowaniem jazdy pociągów, dokonano istotnych zmian w harmonogramie, aby przyspieszyć realizację oraz rozliczono środki unijne.
- Z perspektywy zespołu projektowego największym wyzwaniem była koordynacja prac wielu podmiotów oraz przyspieszenie realizacji projektu o kilka miesięcy w odniesieniu do zaplanowanego harmonogramu. Dzięki mobilizacji wszystkich pracowników zaangażowanych w projekt, szczególnie wykonawcy, inżyniera oraz zakładów linii kolejowych, odnieśliśmy sukces. Śląska inwestycja to pierwsza realizacja PKP Polskich Linii Kolejowych zgłoszona do konkursu, tym bardziej cieszy tak wysokie wyróżnienie – mówi Artur Gliwicki, dyrektor projektu w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Organizator konkursu - Stowarzyszenie IPMA Polska od 10 lat nagradza najbardziej efektywne osiągnięcia w praktyce zarządzania projektami. Jest to przede wszystkim zauważenie profesjonalnej i efektywnej pracy zespołów zaangażowanych w ich realizację, podkreślenie sprawnej organizacji oraz promocja rezultatów projektów.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na trasie z Częstochowy do Fosowskiego zapewniła wyższy komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Zostało oddanych 17 peronów, m.in. w Częstochowie Stradomiu, Blachowni, Lublińcu i Lisowicach. Obiekty wyposażono w wiaty, ławki, nagłośnienie i tablice informacyjne. Stały się dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Zarządca infrastruktury zadbał również o bezpieczeństwo podróżowania na linii poprzez modernizację 48 przejazdów kolejowo-drogowych.
Prace umożliwiły skomunikowanie regionu z głównymi miastami w Polsce. Pociągi pasażerskie między Częstochową a Fosowskiem mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe osiągają prędkość 70 km/h. Po rewitalizacji linii czas przejazdu między Warszawą a Wrocławiem skrócił się o ponad 2 h. Krócej jeżdżą składy do Opola i Krakowa.
Do finału tegorocznej edycji Konkursu Polish Project Excellence Award zakwalifikowało się łącznie 7 projektów w trzech kategoriach: projekty społeczno–organizacyjne, projekty infrastrukturalne, projekty inwestycyjne.
Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie w liczbach:
- 104 km sieci trakcyjnej,
- 98 kilometrów torów,
- 90 rozjazdów kolejowych,
- 71 obiektów inżynieryjnych,
- 48 przejazdów kolejowo-drogowych,
- 17 peronów
Całkowity koszt inwestycji:
354 900 440,91 złCzas realizacji inwestycji:
2012 – 2014/2015