- System zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym ma się opierać na oszacowaniu ryzyka, na przemyśleniu wszystkich zagrożeń i wprowadzeniu środków zaradczych, zanim cokolwiek złego się wydarzy. Biorąc pod uwagę wszystkie wskaźniki odnoszące się do bezpieczeństwa na polskich torach, pokazują ona za mało, by móc powiedzieć, że polska kolej jest nowoczesna i bezpieczna – mówi „Rynkowi Kolejowemu” ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Krzysztof Baczyński.
- System zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym ma się opierać na oszacowaniu ryzyka, na przemyśleniu wszystkich zagrożeń i wprowadzeniu środków zaradczych, zanim cokolwiek złego się wydarzy. Jest to zasadnicza różnica w podejściu między naszym doświadczeniem odziedziczonym z PKP (wcześniej z kolei cesarskich), a współczesnym podejściem opartym o wiele technologii statystycznych, komputerowych, o procedury modelowania danych. Wszystkie te narzędzia, które w dzisiejszych czasach, dzięki komputerom i informatyce stoją otworem, są „pod ręką”, praktycznie gotowe do wzięcia. Potrzeba tylko wprowadzenia systemowych rozwiązań – powiedział ekspert ZDG TOR Krzysztof Baczyński.
- Na tle innych krajów Europy, tych lepiej rozwiniętych, niż Polska, poziom bezpieczeństwa na naszych kolejach można ocenić jako niespełniający oczekiwań – tłumaczy ekspert. - Nie jest to zły poziom, ale biorąc pod uwagę trend do zmniejszania się liczby ofiar, w pewnej proporcji do pracy przewozowej mierzonej w Unii Europejskiej, poziom wypadków w Polsce jest znacznie wyższy. Wyrabiamy normę kilkakrotnie, ale niestety w wypadkach - podkreślił w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Krzysztof Baczyński.
- To, że Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych i Urząd Transportu Kolejowego podkreślają, iż w naszym kraju panuje trend polegający na zmniejszaniu się liczby wypadków i poszkodowanych, ofiar i strat materialnych, jest bardzo dobre, szczególnie że to trend spadkowy, podobnie jak w Europie Zachodniej – zaznacza Krzysztof Baczyński. - Jednak biorąc pod uwagę wszystkie możliwe wskaźniki, jest to stanowczo za mało, by móc powiedzieć, że polska kolej jest nowoczesna i bezpieczna. I właśnie zarządzanie bezpieczeństwem oraz systemowe podejście do tego zagadnienia ma wspomóc unowocześnianie kolei pod względem bezpieczeństwa – podsumował ekspert.
Wydawnictwo Rynek Kolejowy oraz CS Szkolenie i Doradztwo Sp. z o.o. zapraszają do udziału w dwudniowej konferencji poświęconej zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. W czasie konferencji poruszone zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące najważniejszych problemów z dziedziny zarządzania bezpieczeństwem. Wśród prelegentów są m. in.: szef działu bezpieczeństwa Europejskiej Agencji Kolejowej Thierry Breyne, prezes Stowarzyszenia Doradców ds. Bezpieczeństwa Przewozu Towarów niebezpiecznych Koleją Krzysztof Irmiński oraz eksperci z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Konferencja odbędzie się w dniach 9-10 lutego 2012 r. w Warszawie, w siedzibie CS Szkolenie i Doradztwo przy ul. T Edisona 2. Patronat nad konferencją objął Urząd Transportu Kolejowego.
Więcej szczegółów na temat konferencji znajdziesz tutaj.
ORGANIZATORZY:

Wydawnictwo Rynek Kolejowy

CS Szkolenie i Doradztwo sp. z o.o.
PATRONI:

Urząd Transportu Kolejowego

Transportowy Dozór Techniczny

Stowarzyszenie Doradców ds. Bezpieczeństwa Przewozów Niebezpiecznych Koleją
PATRONI MEDIALNI:

Rynek Kolejowy

Rynek-kolejowy.pl

Rynekinfrastruktury.pl