Partnerzy serwisu:
Innowacje

Bagatelizowany problem zwierząt na torach

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
12-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Bagatelizowany problem zwierząt na torach
Fot. Neel
Stado krów, które znalazło się na torach pomiędzy Hamburgiem a wyspą Sylt było przyczyną poważnego w skutkach wykolejenia pociągu na tej trasie. W wypadku zginął jeden pasażer. Z kolei w pobliżu Fuldy w 2008 r. ICE wjechał z prędkością 220 km/h w stado owiec i częściowo się wykoleił, przez co rannych zostało aż 73 z 145 pasażerów. Pokazuje to wagę problemu, którego nie należy lekceważyć. Tymczasem, jak podkreśla firma Neel, producent systemów do ochrony zwierzyny przed pociągami, zmaga się ona z problemami legislacyjnymi dla swoich urządzeń. Dodatkowo w Polsce problemem jest jeszcze brak świadomości zarządcy infrastruktury w tej kwestii.

Martyn Janduła, Rynek-kolejowy.pl: Czy ktoś inny również wpadł na pomysł stworzenia profesjonalnego systemu ochrony zwierząt przed pociągami?

Marek Stolarski, prezes zarządu firmy Neel: Byliśmy pierwsi w Europie i na świecie z takim rozwiązaniem. W dodatku nadal jesteśmy jedyną firmą – i to w dodatku polską – która produkuje takie urządzenia. Nie mamy w tej branży żadnej konkurencji.

Firma działa w tej tematyce już od 2004 roku, jednak mało widoczna jest ekspansja waszych produktów na inne kraje. Zwłaszcza, że działacie w niszy rynkowej. Skąd się to bierze?

Barierą zawsze jest czas oraz specyfika produktu. Wchodząc na konkretne rynki zakładamy sobie pewne ramy czasowe, które wydają nam się długie, a rzeczywisty czas jest i tak dwukrotnie dłuższy. Np. w Rumunii cztery lata trwało zgłaszanie instytucjom dokumentów i przechodzenie odpowiednich procedur potwierdzających, że nasze urządzenia nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu. I że są skuteczne w działaniu. Gdyby nie ta przeszkoda, to z naszymi urządzeniami bylibyśmy obecni w wielu krajach Europy. Kolej jest trochę jak Watykan. Tu wszystko dzieje się powoli ze względu na procedury.

Czy w Polsce występuje ten sam problem?

W Polsce mamy wszystkie niezbędne dopuszczenia i certyfikaty, jednak problemem jest słaba świadomość zarządcy infrastruktury na temat zagrożeń powodowanych kolizjami pociągów z dużymi zwierzętami. Przecież można prowadzić konsekwentne działania zapobiegawcze nie czekając na „zwierzęce Szczekociny”, gdzie jadący z prędkością 160 km/h Flirt, Dart lub Pendolino wypadnie z toru po najechaniu na watahę kilkunastu dzików. I nie jest to scenariusz z gatunku s-f.

W jakim kierunku będzie szedł rozwój państwa produktu?

To nad czym teraz pracujemy – i co jest warunkiem wyjścia na świat – to przystosowanie systemu do łatwego montażu, łatwego serwisu, łatwej adaptacji do warunków lokalnych. System musi być tak skonstruowany, żeby był samouczący się w sensie przystosowania algorytmów sterowania urządzeniami do charakterystyki ruchu pociągów. Bo pociągi jeżdżą szybko lub wolno, zatrzymują się lub nie, przyspieszają bądź zwalniają. Jest mnóstwo takich sytuacji w ruchu na linii, które mają wpływ na wyliczenie czasu włączenia systemu. A my musimy przecież włączyć urządzenie na minutę przed przejazdem pociągu. Nie wiemy, czy pociąg nie zatrzyma się przypadkiem na przystanku przed urządzeniami. Te wszystkie nowe działania zmierzają do tego, żebyśmy wiedzieli jak najwięcej o pociągu, o jego dokładnej lokalizacji i prędkości jazdy.

Czy pojawi się także więcej funkcjonalności w urządzeniu?

Powiększamy cały czas funkcjonalny obszar działania całego systemu. Nasze pierwsze wersje urządzeń, które działają obecnie na odcinkach linii kolejowych, ograniczają swoje funkcje do oddziaływania tylko na zwierzęta. W wersji rosyjskiej wdrożyliśmy już jednak możliwość emisji komunikatów słownych dla ludzi, którzy mogą przebywać w pobliżu linii kolejowej, informujących ich, że będzie nadjeżdżał bardzo szybki pociąg i żeby zdążyli się odsunąć od toru. Tam podobnie jak w Polsce z Pendolino, jak się usłyszy Sapsana, to może być za późno na ucieczkę. Najważniejsze jest to, że urządzenia zaczną funkcjonować w trybie internetu rzeczy. To jest taka technologia, która pozwoli nam nadążać za ciągłym rozwojem stanu techniki. Jeśli się pojawią nowe komponenty, to będziemy mogli je łatwo zastosować i włączyć do działania. Będziemy mogli podglądać kamerami obszar, który jest kontrolowany przez urządzenia. Umożliwimy dyżurnym ruchu lub funkcjonariuszom SOK bezpośrednią dwustronną łączność z naszymi urządzeniami, pozwalając na ostrzeganie znajdujących w ich pobliżu ludzi. Strumieniowa transmisja obrazu i dźwięku – to jedne z bardzo wielu nowych funkcjonalności, które otwiera przed nami internet rzeczy. Wiele możliwości jest cały czas jeszcze przed nami. Każdy miesiąc przynosi coś nowego.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Infrastruktura

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Martyn Janduła 08 grudnia 2016

Greenbrier: Ktoś wpadł na pomysł, że wagony będą hałasować mniej

Tabor i technika

Wagony ze Świdnicy do Arabii Saudyjskiej w intermodalnym ujęciu

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Infrastruktura

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Martyn Janduła 08 grudnia 2016

NEEL z nagrodą im. Ernesta Malinowskiego

Warte uwagi

NEEL z nagrodą im. Ernesta Malinowskiego

NEEL, 22 października 2009 22 października 2009

Pozostałe z wątku:

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Infrastruktura

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Martyn Janduła 08 grudnia 2016

Greenbrier: Ktoś wpadł na pomysł, że wagony będą hałasować mniej

Tabor i technika

Wagony ze Świdnicy do Arabii Saudyjskiej w intermodalnym ujęciu

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Infrastruktura

Jak chronić zwierzęta przed pociągami?

Martyn Janduła 08 grudnia 2016

NEEL z nagrodą im. Ernesta Malinowskiego

Warte uwagi

NEEL z nagrodą im. Ernesta Malinowskiego

NEEL, 22 października 2009 22 października 2009

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5