Nastąpiły długo oczekiwane zmiany w zarządzie spółki PKP SA. Zgodnie z informacjami Rynku Kolejowego, prezes PKP SA i Grupy PKP został Alan Beroud, dotychczas prezes SKM Warszawa.
Fakt, że do zmian kadrowych w PKP SA doszło dzisiaj (29 marca) potwierdziliśmy w trzech niezależnych źródłach. Według informacji "Rynku Kolejowego", nowym prezesem PKP SA został Alan Beroud, dotąd prezes SKM Warszawa. Jego miejsce jako p.o. prezes zajął Konrad Mirowski. Oznacza to odwołanie dotychczasowego zarządu z prezesem Krzysztofem Mamińskim na czele - choć nie wiemy jeszcze, czy w całości.
Oprócz Beroud, do zarządu PKP SA według naszych informacji weszli: Paweł Lisiewicz (również z zarządu SKM Warszawa), Andrzej Bułczyński oraz Dariusz Grajda (członek zarządu Kolei Mazowieckich). Czekamy na oficjalne potwierdzenie tych informacji.
Alan Beroud posiada kilkunastoletnie doświadczenie na stanowiskach menedżerskich oraz w zarządach spółek handlowych z branży budowlano-konstrukcyjnej oraz transportowej. Był odpowiedzialny za strategiczne projekty w dużych grupach kapitałowych, takich jak: ACS, PBG, IMPEL, a także rozwijał działalność spółek zależnych na nowych rynkach. Jest absolwentem prawa na Uniwersytecie Warszawskim oraz energetyki na Politechnice Śląskiej. Ukończył szereg kursów specjalistycznych na The George Washington University, Harvard University oraz Massachusetts Institute of Technology. Posiada tytuł EMBA dla sektora energetycznego oraz Master’s Certificate In Project Management. Jego pasją są sporty i sztuki walki, których jest czynnym zawodnikiem. Posiada czarny pas w Krav-Maga i uprawnienia instruktora boksu. Aktywnie trenuje Muay Thai i brazylijskie Jiu Jitsu. Jest również mistrzem Polski (2021) w Wushu w formule Sanda.
Siedem lat rządów Krzysztofa Mamińskiego w PKP SA Krzysztof Mamiński prezesem PKP SA
został w marcu 2017 roku, po odwołaniu przez ministra Adamczyka zarządu Mirosława Pawłowskiego w związku z aferą Sensus Group podczas ochrony Światowych Dni Młodzieży. Jest absolwentem Uniwersytetu Szczecińskiego, gdzie uzyskał tytuł magistra ekonomii. Ukończył również studia podyplomowe w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego na kierunku europejski model zarządzania. Pracę na kolei rozpoczął w 1980, w Ośrodku Informatyki CDOKP w Warszawie. Od 1990 r. był członkiem Komisji Krajowej "Solidarności", pełnił m.in. funkcję przewodniczącego Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność" i przewodniczącego Sekretariatu Transportowców związku. W latach 1998-2002 zasiadał w zarządzie Polskich Kolei Państwowych, odpowiadając za restrukturyzację i sprawy pracownicze. W latach 2012-2013 był Pełnomocnikiem Zarządu PKP SA ds. Dialogu Społecznego w Grupie PKP.
Jego kariera nabrała rozpędu dopiero, kiedy władzę objęło Prawo i Sprawiedliwość. W marcu 2016 roku został wybrany p.o. prezesem zarządu Przewozów Regionalnych, a później prezesem spółki. Po roku przeszedł stamtąd do PKP SA. Jego sztandarowym celem było utworzenie Holdingu PKP, które jednak
znacznie się opóźniło i nie objęło PKP PLK. Okrojony i opóźniony o kilka lat jest też
program inwestycji dworcowych. Przełomu na kolei nie przyniósł też, również
budowany z opóźnieniem, wspólny bilet; nie udała się też (od)budowa dawnej Telekomunikacji Kolejowej
pod nazwą PKP Telkol.
Podczas siedmioletniej kadencji praktyczne zaniechano projektów zagospodarowania nieużytków kolejowych, w tym
zabudowy linii średnicowej w Warszawie, zamrożenie
przebudowy Poznania Głównego, ogromny problem z
komercjalizacją przestrzeni dworcowych (nawet na Dworcu Centralnym). Z wielkich planów nie wyszło też
przejęcie przez Grupę PKP i integrację z koleją autobusów PKS, fiaskiem kończy
się też PKP Mobility – miały być współdzielone samochody, rowery, a skończyło się na nielicznych płatnych parkingach
Po stronie sukcesów należy zapisać tzw. spokój społeczny - kadencja będzie pamiętana jako praktycznie pozbawiona strajków kolejarzy. Krzysztof Mamiński został też
dwukrotnie wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) – największej światowej organizacji branżowej. Rozkręcono również udział PKP SA w tzw. polityce historycznej, np. poprzez uroczyste
nadawanie patronów dworcom kolejowym.
Czy będą zmiany w kolejnych spółkach?
Zmian kadrowych w Grupie PKP eksperci spodziewali się już dawno - tym bardziej, że nowy wiceminister ds. kolei Piotr Malepszak podkreślał szereg błędów w dotychczasowym działaniu spółek. - Sytuacja, w której nowe, zmodernizowane, albo doskonale zlokalizowane dworce są puste, bo nikt nie chce wynajmować przestrzeni za gigantyczne stawki, jest nie do zaakceptowania. PKP S.A. powinno na tej przestrzeni zarabiać, a ona powinna służyć pasażerom –
mówił niedawno podczas konferencji w Ministerstwie Infrastruktury podkreślając, że zmiany kadrowe są niezbędne.
Dotąd zmian dokonano tylko w pozostającej pod stałym nadzorem Ministerstwa Infrastruktury PKP PLK - ta spółka
ma już kompletny nowy zarząd. Ze zmianami w pozostałych spółkach czekano do czasu przeniesienia nadzoru nad nimi do MI z Ministerstwa Aktywów Państwowych - co
stało się w tym miesiącu. Przesądzone jest, że za dzisiejszymi zmianami pójdą następne, w spółkach nad którymi nadzór sprawuje PKP SA.
Aktualizacja: PKP SA potwierdza zmianyW komunikacie rozesłanym do mediów PKP SA oficjalnie potwierdziło awizowane przez "RK" zmiany kadrowe. Kominikat publikujemy poniżej:
29 marca 2024 r. Walne Zgromadzenie Polskich Kolei Państwowych SA. dokonało zmian w zarządzie tej spółki. Zmiany objęły cały skład zarządu. Odwołani zostali Krzysztof Mamiński – prezes oraz Andrzej Olszewski, Krzysztof Golubiewski, Rafał Zgorzelski, Ireneusz Maślany – członkowie zarządu. Jednocześnie do zarządu spółki weszły następujące osoby: Alan Beroud, który objął funkcję prezesa oraz Paweł Lisiewicz, Dariusz Grajda i Andrzej Bułczyński, którzy objęli funkcje członków zarządu.
Alan Beroud jest managerem z wieloletnim doświadczeniem, również w branży kolejowej. Jako prezes zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej był odpowiedzialny za realizację największego w historii projektu inwestycyjnego spółki, rozszerzającego park taboru o 21 nowych pojazdów o wartości 668 mln zł. Wprowadził kluczowe programy zwiększające efektywność energetyczną pojazdów i obiektów oraz spadku zużycia energii trakcyjnej, co przyczyniło się do poprawy wyników spółki. Wprowadził także nowatorski pakiet szkoleń dla pracowników. Jednocześnie posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu projektami o znaczeniu strategicznym dla kraju, jak budowa terminala LNG, podziemne magazyny gazu w Wierzchowicach oraz kopalnie ropy naftowej i gazu ziemnego w Lubiatowie. Zarządzał także spółkami handlowymi w branży budowlano-konstrukcyjnej. Jest absolwentem prawa Uniwersytetu Warszawskiego oraz energetyki na Politechnice Śląskiej. Posiada doktorat uzyskany w Instytucie Bezpieczeństwa i Informatyki Uniwersytetu IKEN w Krakowie, a także tytuł EMBA dla sektora energetycznego oraz Master’s Certificate na The George Washington University.
Andrzej Bułczyński jest absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ukończył również studia podyplomowe na Politechnice Warszawskiej, Wydział Inżynierii Lądowej w zakresie „Zarządzania projektami infrastrukturalnymi w budownictwie kolejowym”. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobywał w Departamencie Nieruchomości i Planowania Przestrzennego w Ministerstwie Infrastruktury. Od niemal 16 lat związany z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Pracę w spółce rozpoczął w Biurze Nieruchomości i Geodezji Kolejowej, gdzie zajmował się m.in. umowami dotyczącymi gospodarowania majątkiem spółki z pozostałymi spółkami Grupy PKP. Następnie w Biurze Planowania Strategicznego odpowiadał za współpracę z podmiotami zewnętrznymi w zakresie zagospodarowania terenów kolejowych, gdzie do najważniejszych projektów należała zabudowa linii kolejowej w sąsiedztwie stacji Gdańsk Główny (CH Forum Gdańsk). We współpracy z PKP S.A. doprowadził do zrealizowania kluczowych inwestycji dotyczących przebudowy stacji i dworców w Gliwicach, Bydgoszczy i Szczecinie. W ostatnich latach, pracując w Biurze Strategii, był odpowiedzialny za przygotowanie i wdrożenie Programu Kolej + oraz nadzorowanie Programu Przystankowego i Krajowego Planu Odbudowy w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej.
Paweł Lisiewicz jest absolwentem MBA na Akademii Koźmińskiego, nauk politycznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Hansard Research Scholars Programme na London School of Economics. Ukończył także Studium Prawa Spółek UW, kursy z zakresu finansów przedsiębiorstw Ernst&Young Academy of Business oraz kursy Railway Engineering-Integral Approach i Real Time Operations na Delft University of Technology. Zdał egzamin do Państwowego Zasobu Kadrowego KSAP. Jest managerem z kilkunastoletnim doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych w obszarze publicznym. Od ponad 3 lat członek zarządu ds. rozwoju w Szybkiej Kolei Miejskiej. W latach 2007-2015 jako pracownik służby cywilnej i administracji publicznej, był dyrektorem komunikacji i relacji inwestorskich w Ministerstwie Skarbu Państwa oraz kierował Gabinetem Prezydenta RP, z ramienia MSP był przewodniczącym lub członkiem rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (m.in. Enea S.A., Presspublica Sp. z o.o., PAIZ, Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o.). Odbył staże w Institute of Economic Affairs w Londynie i Atlas Economic Research Foundation w Waszyngtonie.
Dariusz Grajda jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej na kierunku Automatyka i Inżynieria Komputerowa, ponadto studiów podyplomowych „Samorząd Terytorialny i Rozwój Lokalny” na Uniwersytecie Warszawskim oraz „Zarządzenie – Marketing – Logistyka w spółkach kapitałowych grupy PKP S.A.” na Uniwersytecie Szczecińskim. Od 2005 r. związany jest ze spółką „Koleje Mazowieckie – KM”, gdzie rozpoczynał pracę jako główny specjalista, następnie był kierownikiem zespołu i dyrektorem Biura Handlowego, a w latach 2012-2024 był członkiem zarządu. Członek Rady Programowej Instytucji Kultury „Stacja Muzeum” w Warszawie. Od 2016 r. prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych.