- Nie ma możliwości prawnych, aby PKP PLK przyznawały upusty dla przewoźników pasażerskich - powiedział podczas debaty kończącej konferencję Railway Market Forum Zbigniew Zarychta, członek zarządu PKP PLK. Tematem spotkania była optymalizacja kosztów w działalności spółek sektora kolejowego.
- Póki co, ustawa mówi jasno: równy dostęp do infrastruktury dla wszystkich przewoźników, stąd nie ma możliwości przyznawania upustów. Zależy nam na tym, aby rynek rozwijał się, było wiele podmiotów, aby była konkurencja. Jeśli rynek się ukształtuje, młode podmioty nabiorą krzepy, być może zostanie wprowadzona taka możliwość - stwierdził.
Przedstawiciele przewoźników pasażerskich obecni na konferencji zwrócili jednak uwagę na fakt, że odpowiednio skonstruowany system upustów mógłby np. zachęcić ich spółki do zintensyfikowania przewozów na określonych liniach.

* Zbigniew Zarychta, członek zarządu PKP PLK (fot. Rynek Kolejowy).
- Rynek kolejowy w Polsce postrzegany jest negatywnie. Doceniany jest dopiero, gdy np. drogi się korkują - mówił także Zarychta. - Szukanie rozwiązań innowacyjnych zależy przede wszystkim od przewoźnika, ale i od zarządcy. Dziś jeździmy w tunelu średnicowym co 3,5 minuty, a gdy ja przychodziłem do PLK - było co 5 min. Potrzebne jest wzajemne informowanie się zarządcy i przewoźnika. W pewnych regionach są sukcesy kolei - np. w woj. zachodniopomorskim udało się „wykasować” busy. Trzeba postępować innowacyjnie, patrzeć, co dzieje się w otoczeniu. A kolej przez ponad 40 lat żyła „sama sobą”. Teraz potrzebna jest zmiana - zakończył Zbigniew Zarychta.