Rozpoczynają się konsultacje społeczne projektu budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. Zaprezentowano dwie koncepcje przebiegu trasy. Podróż do Krakowa Głównego ma trwać od 40 do 45 minut.
W lutym
podpisana została umowa na opracowanie koncepcji z elementami studium wykonalności dla nowej linii kolejowej Kraków – Świątniki Górne – Siepraw – Myślenice. Wartość umowy wynosi ponad 441 tys. zł.
Dwie proponowane trasy, czas przejazdu 40-45 minut
Jak informuje urząd marszałkowski, firma International Management Services
na zlecenie samorządu analizuje możliwości poprawy obsługi transportowej Myślenic, aby określić nie tylko możliwości techniczne czy finansowe inwestycji, optymalny model obsługi, ale przede wszystkim zarysować plan przebiegu nowego połączenia. Projektanci opracowali dwa warianty koncepcji przebiegu korytarzy kolejowych, pierwszy zakłada poprowadzenie linii blisko obecnej zabudowy, natomiast drugi przewiduje wykorzystanie terenów dotychczas niezabudowanych.
rys. IMS Do konsultacji przekazano dwa warianty uznane za najkorzystniejsze, wraz z czterema propozycjami zakończenia linii w Myślenicach. Średni czas przejazdu na trasie Myślenice – Dworzec Kraków Główny w zależności od wariantu ma oscylować w okolicach od 40 do 45 minut, natomiast koszt przejazdu ma wynosić ok. 5,50 zł (na podstawie obecnych cen stosowanych w transporcie kolejowym w województwie małopolskim). Wraz z uruchomieniem połączenia kolejowego planowana jest organizacja autobusowych linii dowozowych do przystanków i stacji kolejowych na obszarze gmin Myślenice, Świątniki Górne, Siepraw. W ramach tego rozwiązania rozważana jest możliwość wprowadzenia bezpłatnych dojazdów do stacji i przystanków kolejowych – podają autorzy projektu.
Radykalne zmniejszenie korków?Jak czytamy na stronie projektu, według szacunków pracowni nawet 50% obecnych użytkowników samochodów będzie mogło skorzystać z nowej oferty kolejowej, co pozwoli na zmniejszenie zatłoczenia „Zakopianki” o nawet ok. 30%. – W ślad za tymi zmianami należy się spodziewać zmian w organizacji transportu w obszarze metropolitalnym Krakowa, w tym rozwoju linii autobusowych dowozowych do przystanków kolejowych, upowszechnieniu systemów „Parkuj i Jedź”, limitowaniu pojemności parkingowej w śródmieściu Krakowa, itp. Jednocześnie mogą zostać wprowadzone ograniczenia dostępności do centrum Krakowa, w tym wprowadzenia ograniczeń w parkowaniu oraz ograniczenia możliwości wjazdów komunikacji busowej do śródmieścia Krakowa – czytamy.
Projekt jest w fazie wstępnych analiz popytu na planowaną usługę oraz badania zasadniczych uwarunkowań co do infrastruktury. Prace te nie będą na tym etapie kończone decyzjami o lokalizacji linii kolejowej, a prezentowane warianty przebiegu linii i lokalizacji przystanków służą ilustracji założeń projektu oraz pozwalają na określenie szacunkowych kosztów – zastrzegają autorzy. Samorządy zaangażowane w projekt zamierzają ubiegać się o uzyskanie wsparcia na realizację projektu ze środków Unii Europejskiej lub budżetu centralnego np. w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, zwanego „Kolej +”.
Wystartowała ankieta, którą można wypełniać od 2 do 14 lipca 2019 roku, od 8 lipca będzie można spotkać się z projektantami w siedzibach zainteresowanych samorządów.