W Przemyślu przebudowa bazy PKP Intercity nabiera tempa, w Lublinie i Białymstoku niebawem zostaną wydane pozwolenia na budowę. W najbliższych latach powstanie też zupełnie nowy obiekt przy stacji Łódź Kaliska – informuje przewoźnik. Najważniejszą inwestycją będzie jednak budowa w stolicy obiektu przeznaczonego dla piętrowych EZT.
Budowa i modernizacja obiektów utrzymania taboru ma na celu ustandaryzowanie obsługi technicznej oraz poprawę jej efektywności. Wartość związanych z tym inwestycji w infrastrukturę ma w tym roku wynieść ok. 290 mln zł.
Trwają prace budowlane na terenie zaplecza w Przemyślu Bakończycach, na którego budowę kontrakt z konsorcjum KZN Rail i Wadoma
podpisano w lipcu ubiegłego roku. – Zaawansowanie wynosi blisko 20% – usłyszeliśmy niedawno od przedstawicieli PKP Intercity. Zakończono budowę fundamentów oraz palowanie, a także budowę stacji prostownikowej i przepustu. Gotowa jest też dokumentacja dla systemu sterowania ruchem na nowym układzie torowym, złożonym z ok. 6 km torów i 28 rozjazdów. Ze względu na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej ujętych w Krajowym Planie Odbudowy warta 340 mln zł brutto inwestycja musi zakończyć się w czerwcu przyszłego roku.
Innym dużym przedsięwzięciem z tej dziedziny będzie budowa nowej hali lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska.
Niedawno informowaliśmy o podpisaniu umowy w tej sprawie z konsorcjum Trakcja SA – DB Projekt. W tym roku ma zostać wydane pozwolenie na budowę, a na przełomie 2025 i 2026 r. mają rozpocząć się prace budowlane. Po oddaniu do użytku nowej hali działający dziś, przedwojenny jeszcze obiekt będzie mógł zostać kompleksowo wyremontowany, by nadal pełnił swoją funkcję.
Również w Białymstoku przewoźnik chce kompleksowo rozbudować swoją infrastrukturę. Na północny wschód od budynku dworcowego ma powstać specjalistyczna hala napraw i przeglądów, a istniejące tory i drogi technologiczne wraz z systemem sterowania ruchem kolejowym mają zostać całkowicie przebudowane. Trwają prace projektowe, których finałem ma być – planowane na trzeci kwartał br. – uzyskanie pozwolenia na budowę. Podobny jest etap zaawansowania
planowanej inwestycji w Lublinie, tu jednak pozwolenia na budowę inwestor spodziewa się o kwartał później.
Przy stacji Łódź Kaliska powstanie natomiast w najbliższych latach Warsztat Utrzymania Taboru w postaci hali z bocznicą. Spółka
przymierzała się do tej inwestycji od dawna, choć na przestrzeni lat zmieniały się koncepcje zarówno co do lokalizacji zaplecza jak i rodzajów taboru, które miałyby być tam utrzymywane. Warto przypomnieć, że bardzo niedaleko – przy dawnej stacji Łódź Karolew – działa od 2019 r.
obiekt serwisowy Stadlera, który prowadzi w nim utrzymanie i wykonuje
naprawy 32 należących do PKP Intercity EZT ED160 (Flirt 3).
Dalsze plany obejmują – między innymi – budowę nowej hali do przeglądów P4 lokomotyw z rodziny Griffin w Libiszowie pod Opocznem (w sąsiedztwie istniejących obiektów PKP Intercity Remtrak) i zaplecza dla
planowanych piętrowych EZT w Warszawie (dokładna lokalizacja nie jest jeszcze przesądzona – w grę wchodzi zarówno prawo-, jak i lewobrzeżna część stolicy). Ten ostatni obiekt będzie składał się z dwóch osobnych hal: w jednej będą wykonywane przeglądy dwóch najniższych poziomów, w drugiej (WUT) – P3 i P4. Dopełnieniem będzie nowoczesna myjnia.