W Częstochowie przygotowywano się do likwidacji nocnej komunikacji tramwajowej i zastąpienia jej autobusem. W obronie stanęli mieszkańcy i pasażerowie. W roli przeciwników postawiono lokatorów jednego z domów zlokalizowanych przy trasie.
Plany zastąpienia nocnych tramwajów autobusami wyszły na początku roku. Co ciekawe, nie podano ich do wiadomości publicznej, a wypłynęły na jednym z lokalnych forów internetowych. W serwisie społecznościowym pojawił się fanpage „NIE dla likwidacji nocnej linii tramwajowej w Częstochowie”, który w kilka dni zyskał ponad 3 tys. zwolenników. Sprawą zainteresowały się media, planom zaś oponowali radni.
Zamiary tłumaczono troską o komfort mieszkańców bloku Bohaterów Katynia 52 stojącego koło miejsca, w którym torowisko przechodzi z jednej na drugą stronę ulicy Jesiennej po ostrych łukach, zaś tramwaje po nim jeżdżące emitują głośny pisk.
Sporne miejsce zlokalizowane jest na nowej trasie tramwajowej oddanej we wrześniu 2012 r. Z niewiadomych przyczyn nieżyjący już projektant poprowadził torowisko z południowej na północną stronę ul. Jesiennej w sytuacji, kiedy mógł wytrasować je dalej do pobliskiego skrzyżowania, na którym przerzuciłby je na północ. Pisk kół emitowany przez przejeżdżające tramwaje daje się we znaki przez całą dobę – dzienną linię nr 3 w nocy dubluje nocna linia N0.
Przewoźnik zakłada ograniczenie hałasu i pisków przy przejeździe tramwaju przez ulicę Jesienną poprzez montaż smarownic torowych oraz wysokich na 50 cm ekranów dźwiękochłonnych, które umieszczone zostaną między torami w obu kierunkach jazdy oraz po stronie budynku przy ulicy Bohaterów Katynia 52. Taka ingerencja nie narusza trwałości projektu, wymaganej przy funduszach UE.
Wydawałoby się, że sprawa zakończy się pomyślnie – tramwaje nocne ocaleją, a przyczyna hałasu ustanie. Niestety, MZDiT wciąż ma na celowniku tramwaje nocne. Jak powiedział nam wicedyrektor Stanisław Sosnowski: – Przygotowujemy kilka rozwiązań, w tym pozostawienie obecnego układu, ograniczenie kursów na nowej linii poprzez naprzemienne kierowanie ich na linię nową i starą, a także trzy warianty zastąpienia tramwajów autobusem jadącym w innych częściach miasta. O wyborze zdecydują mieszkańcy w ankiecie za około dwa tygodnie – poinformował.
Jednocześnie od lutego wprowadzony zostanie nowy rozkład jazdy dla wszystkich dziennych linii tramwajowych, który przewiduje rozrzedzenie wszystkich kursów o 20% oraz zastąpienie w weekendy dwuwagonowych składów pojedynczymi. Czy więc faktycznie to z myślą o lokatorach bloku rozważano zamianę tramwaju na autobus?
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl