Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plTGV wjeżdża do miejscowości Sete. Czy w Polsce też doczekamy się KDP?
– W grudniu 2015 zakończono prace nad studium wykonalności Kolei Dużych Prędkości w Polsce – taką, dość nieoczekiwaną informacją, podzielił się z uczestnikami Europejskiego Forum Taborowego Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Wyniki prac nie były dotąd głośno dyskutowane.
Prace przy Kolejach Dużych Prędkości, które zostały zlecone i zrealizowane w Polsce, dotyczyły studium wykonalności inwestycji znanej pod nazwą linii "Y". Ostatnie prace studialne dotyczyły przebiegu linii od granicy Polski do Wrocławia oraz połączenia Poznań – granica Niemiec. Połączenie projektowane do granicy czeskiej ma w przyszłości spore szanse realizacji, ponieważ także Czesi w jednym z wariantów budowy swojej KDP planują budowę odnogi linii w kierunku polskiej granicy.
Prace nad studium wykonalności były cały czas prowadzone
W grudniu 2011 roku minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak ogłosił zamrożenie prac nad budową KDP w Polsce. Według jego słów, powrót do idei kolei dużych prędkości należało rozważyć po wielkim planie rewitalizacji i modernizacji podjętym przez rząd Donalda Tuska przed Euro 2012 i wciąż trwającym. Minister Nowak odroczył prace nad KDP do roku 2030, ale cały czas trwały prace studialne, a ostatni przetarg na wykonanie studium szybkich tras kolejowych w kierunku granicy z Niemcami i Czechami PKP PLK rozstrzygnęła w 2014 roku na korzyść hiszpańskiej firmy IDOM. Koszt tych prac przekroczył 2 miliony zł.
Jaka przyszłości czeka teraz dokumentację, która oczekuje na fazę projektu, wykupu gruntów i budowy (nie mówiąc oczywiście o takich sprawach jak konieczność zakupu odpowiedniego taboru)?
– Kolej Dużych Prędkości w Polsce jest elementem, o którym wspominał w swoim programie minister Morawiecki. Efekty prac studialnych zostały przedstawione nowemu rządowi. Liczymy na powrót do tego pomysłu – powiedział Jan Raczyński.
Wiadomo, że polskie szybkie pociągi miałyby poruszać się po linii Y z prędkością 350 km/h. Ponadto, pomiędzy dużymi miastami, które nie miałyby bezpośredniego połączenia z KDP, zbudowane byłyby także krótkie odcinki dojazdowe do KDP, po których pociągi poruszałyby się z prędkością 200 km/h. Duża część z tych linii bazowałaby na obecnie istniejącej infrastrukturze.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.