Czeska spółka budowlana Metrostav, specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych, zbudowała najdłuższy, ponad 4-kilometrowy tunel kolejowy w Czechach. Został wydrążony we wzgórzach Chlum i Homolka i jest kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej Rokycany – Pilzno.
Ten fragment trasy stanowi o efektywnym funkcjonowaniu całej linii kolejowej, która łączy Pragę z granicą niemiecką. Należy on także do transeuropejskiej sieci kolejowej, jak również jest jedną z najistotniejszych części czeskiego systemu transportowego i tranzytowego. Łączna wartość modernizacji odcinka Pilzno – Rokycany wynosi ok. 4 mld koron (147,6 mln euro). Rozpoczęcie drążenia drugiego – północnego – tunelu w Kyšicach planowane jest na sierpień 2016 r., natomiast ukończenie przebudowy całej trasy kolejowej przewidywane jest w 2018 roku.
– Metrostav posiada bogate międzynarodowe doświadczenie w zakresie drążenia tuneli – spółka odpowiada m.in. za rozbudowę metra w czeskiej Pradze i w stolicy Finlandii, jak również za budowę tuneli drogowych i technologicznych w Szwecji czy Norwegii. Tunel kolejowy w Ejpovicach na trasie Pilzno – Rokycany jest najdłuższym tego typu obiektem w Czechach, dlatego przywiązywaliśmy dużą wagę do sprawnej i profesjonalnej realizacji inwestycji. W tym celu skorzystaliśmy z tarczy drążącej w nowoczesnej technologii TBM (Tunnel Boring Machines), którą będziemy również posługiwać się podczas prac nad północnym tunelem. Gwarantuje ona bezpieczeństwo, a także w znaczący sposób przyspiesza prowadzenie robót – powiedział Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.
Ostatnią dużą realizacją tunelową w Europie jest oczywiście kolejowy Tunel Gotarda. Więcej o tej inwestycji piszemy
tutaj.