Województwo podkarpackie zrezygnowało z planowanej modernizacji linii kolejowej biegnącej z Zagórza do granicy ze Słowacją w Łupkowie. Zarządca infrastruktury zapewnia, że nie oznacza to całkowitego zaniechania prac na tym odcinku. Ruch jest tam obecnie niewielki, a perspektywy na jego zwiększenie są raczej mgliste.
Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
poinformował o rezygnacji z realizacji prac modernizacyjnych na kolejowej linii nr 107 pomiędzy Nowym Zagórzem a Łupkowem na granicy polsko-słowackiej. Powodem zaniechania kontynuacji projektu wchodzącego w skład Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 miała być
analiza przyszłego wykorzystania odcinka, która nie wykazała perspektyw znaczącego wzrostu ruchu. Aktualnie jest on prowadzony niemal wyłącznie w okresie wakacyjnym. Ministerstwo Infrastruktury zapewniło natomiast, że mimo braku gruntownego remontu szlak będzie utrzymywany, a pociągi będą mogły kursować tam co najmniej z prędkością 30 km/godz.
Drobniejsze prace infrastrukturalne jeszcze w tym roku
Zarządca infrastruktury potwierdził, że linia nr 107 nie będzie w najbliższym czasie modernizowana. – Projekt zakładany był do sfinansowania ze środków regionalnych będących w gestii urzędu marszałkowskiego – tłumaczy Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje jednak, że jeszcze w tym roku przeprowadzone zostaną naprawy o mniejszym zakresie.
– Planowany jest remont mostu stalowego w miejscowości Morochów – zapowiada nasza rozmówczyni. Spółka zamierza także wymienić pojedyncze podkłady na całej długości trasy. Prace mają charakter utrzymaniowy. Będą one kontynuacją
podobnych działań podejmowanych w latach ubiegłych. Nie należy jednak spodziewać się znaczącego podniesienia parametrów technicznych szlaku, choć trzeba zaznaczyć, że są one wyższe niż deklarowane przez MI minimum 30 km/godz.
Ruch towarowy nie jest prowadzony
Szynobusy mogą bowiem rozwijać prędkość do 60 km/godz. na całej trasie. Pomiędzy Zagórzem a Łupkowem składy towarowe mogłyby rozpędzić się zaś do 40 km/godz. Pomiędzy stacją Łupków a granicą państwa możliwy jest natomiast ruch z prędkością do 60 km/godz. – Prowadzenie ruchu towarowego zależy jednak od jego organizatorów – zaznacza przedstawicielka PLK.
– Na razie od dłuższego czasu brak jest zainteresowania przewoźników towarowych tą linią – dodaje Dorota Szalacha. Ruch pociągów pasażerskich pozostaje zaś niewielki i koncentruje się w sezonie letnim. Wówczas do Łupkowa dotrą także pociągi dalekobieżne PKP Intercity.