Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministerstwo Infrastruktury nie planuje zwiększać oferty przewozowej dla Żagania. Miasto w kolejnym rocznym rozkładzie jazdy ma być wciąż obsługiwane przez tylko jeden pociąg dalekobieżny. Nadal będzie to TLK „Konopnicka” z Zielonej Góry do Warszawy.
W marcu posłanka Lewicy Anita Kucharska-Dziedzic pytała w interpelacji złożonej do ministra infrastruktury m.in. o plany resortu dotyczące kolejowej obsługi Żagania w rozkładzie jazdy, który ma wejść w życie w grudniu tego roku. Przypomnijmy, że w grudniu 2019 r. miasto wróciło na mapę połączeń dalekobieżnych za sprawą uruchomienia pociągu TLK „Konopnicka” relacji Zielona Góra – Warszawa Wschodnia przez Żary, Żagań, Legnicę i Wrocław. Zgodnie ze stanowiskiem MI z kwietnia tego roku oferta ta miała ulec niebawem istotnemu rozszerzeniu.
Planowano dołożenie dodatkowego kursu, ale... – W rozkładzie jazdy edycji 2020/2021 minister właściwy ds. transportu zarekomendował dwie pary pociągów dalekobieżnych obsługujących stacje Żagań oraz Żary – tłumaczył w odpowiedzi na interpelację Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Nie wskazał on przy tym konkretnych relacji, w których miałyby być wykonywane połączenia. Zaznaczył jednak, że resort nie planuje wydłużenia tras pociągów z Gdyni i Olsztyna do Zielonej Góry o odcinek Zielona Góra – Żagań (o co pytała przedstawicielka Lewicy).
Planów utworzenia dodatkowego połączenia nie potwierdziło PKP Intercity. – Będziemy informować o planach dotyczących nowego rozkładu jazdy na sezon 2020/2021 bliżej terminu jego wprowadzenia – tłumaczy Zespół Prasowy przewoźnika. Z informacji przekazanych nam przez MI wynika jednak, że założenia dotyczące obsługi Żagania zdążyły się istotnie zmienić.
... prawdopodobnie będzie tylko jedna para pociągów– W ramach prac nad kształtem oferty przewozowej w rozkładzie jazdy 2020/2021 zaplanowane zostało utrzymanie liczby pociągów kursujących do i ze stacji Żagań na takim samym poziomie, jak ma to miejsce w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje on, że jedynym pociągiem miałby pozostać TLK „Konopnicka” z Warszawy do Zielonej Góry i z powrotem. Nasz rozmówca zaznaczył przy tym, że ostateczny kształt oferty jest wciąż uzgadniany.
Przypomnijmy, że
najprawdopodobniej w najbliższym czasie nie dojdzie do remontu linii nr 14 na odcinku z Żagania do Żar i linii nr 275 pomiędzy Żaganiem a Miłkowicacmi. Obydwa te odcinki znajdują się na trasie TLK „Konopnicka”.