Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Żagań – Głogów: Bez pomocy RPO do remontu nie dojdzie, a konsensusu nie ma

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-05-2020
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Żagań – Głogów: Bez pomocy RPO do remontu nie dojdzie, a konsensusu nie ma
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0Stacja Niegosławice
Mimo wstępnych założeń przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 14 pomiędzy Żaganiem a Głogowem do inwestycji niemal na pewno nie dojdzie. PKP PLK nie planują bowiem pozyskiwać na ten cel środków ze źródeł innych niż RPO. Tymczasem tylko jedno z dwóch województw, które musiałyby dofinansować prace, jest zainteresowane wsparciem przedsięwzięcia.

W ostatnich tygodniach przedstawialiśmy na naszych łamach odmienne stanowiska władz województw lubuskiego i dolnośląskiego dotyczące przyszłości fragmentu linii kolejowej nr 14 biegnącego z Żagania do Głogowa. Samorząd z Zielonej Góry wskazywał na możliwość dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2021 – 2027 inwestycji infrastrukturalnej, której celem miałoby być m.in. wznowienie ruchu pasażerskiego. Zastrzegł przy tym, że aby prace miały sens, na podobne działania musiałby zdecydować się także Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Plany remontowe są praktycznie nierealne

Ten poinformował zaś o innych priorytetach polityki transportowej. Środki z kolejnej edycji RPO mają trafić bowiem przede wszystkim na linie, które UMWD przejmie od PKP SA. To może przekreślić szanse na remont trasy do Żagania, bo – jak przypomina zarządca infrastruktury – żadne z województw nie ujęło odcinka w swoich planach dotyczących perspektywy finansowej 2014 – 2020. – Obecnie nie przewiduje się też prac finansowanych z innych środków – stwierdza Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Poinformował on także o znanych już naszym Czytelnikom stanowiskach samorządów dotyczących ewentualnego finansowania remontu torów w ramach przyszłych regionalnych programów operacyjnych. O ile jednak UMWD informował nas o braku konkretnych planów wsparcia przedsięwzięcia, o tyle założenia przekazane spółce są – przynajmniej według relacji jej przedstawiciela – o wiele bardziej stanowicze. – Zarząd Województwa Dolnośląskiego nie widzi możliwości sfinansowania [prac] z RPO – relacjonuje bowiem Bohdan Ząbek.

Pociągi towarowe kursują rzadziej niż raz dziennie

Nasz rozmówca zapewnia przy tym, że odcinek Żagań – Głogów jest wciąż czynny i odbywa się na nim ruch towarowy. – Średnio w miesiącu przejeżdża 25 pociągów. Stan torów pozwala na prowadzenie przewozów z prędkością 20 – 60 km/godz. – wskazuje.

Przypomnijmy, że niewielki ruch pasażerski utrzymywany był tam do 2010 r., i to wyłącznie na lubuskim odcinku Żagań – Niegosławice. Ostatni rozkład jazdy zakładał kursowanie jedynie dwóch par połączeń. Później kilkakrotnie po niewykorzystywanym w ruchu regionalnym odcinku linii nr 14 przejeżdżały pociągi specjalne, ostatni w 2019 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5