Ze słów Zdzisława Smoły, dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego, z którym rozmawiał „Rynek Kolejowy”, wynika że nie ma dużych szans, by w najbliższych latach reaktywowane zostały połączenia pasażerskie na trasie pomiędzy Lesznem i Żaganiem.
Miasta te łączy linia nr 14 (Łódź Kaliska – granica państwa/Forst). Odcinek pomiędzy Lesznem i Żaganiem ma 105 km, na tej trasie, oprócz Leszna (65 tys. mieszkańców) i Żagania (27 tys., plus 39 tys. w sąsiednich Żarach) położone są także m.in. Głogów (70 tys.) i Wschowa (14 tys.). Oznacza to, że wznowienie przewozów na tej trasie miałoby szansę znacząco zwiększyć wzajemne oddziaływanie tych miast na siebie.
Linia ta cechuje się jednak na większości przebiegu bardzo złym stanem technicznym. Do tego jest specyficznie położona: kilkukrotnie przekracza granice województw. 45-kilometrowy odcinek pomiędzy Lesznem i Głogowem leży w większości na terenie woj. wielkopolskiego i dolnośląskiego, jednak jego krótki fragment (m.in. miasto Wschowa) leży na terenie woj. lubuskiego. Granica województw (dolnośląskiego i lubuskiego) przecina też tę linię pomiędzy Głogowem i Żaganiem. Stąd do dokonania rewitalizacji tej trasy, jak również do wznowienia przewozów pasażerskich, potrzebna byłaby współpraca trzech województw.
Chęć wznowienia przewozów na tej trasie zgłosiły niedawno władze woj. dolnośląskiego. – Z uwagi na przebieg takiej relacji w większości po terenie województwa lubuskiego, to jego samorząd będzie organem o decydującym głosie w tej sprawie – zwróciła jednak uwagę Agnieszka Zakęś z UMWD.
Wywołany do odpowiedzi Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, informuje że władze tego województwa nie mają obecnie w planie działań inwestycyjnych na tej trasie.
– Przywrócenie regularnych przewozów pasażerskich na trasie Leszno-Wschowa-Głogów-Żagań jest uzależnione od poprawy parametrów technicznych linii kolejowej na całym odcinku, gdyż niskie prędkości uniemożliwiają stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej. O ile w planach krajowych jest przewidziana modernizacja, a nawet elektryfikacja odcinka Leszno-Głogów, to plany zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie odcinka Głogów-Żagań nie zostały dotąd jasno sprecyzowane. Ujęcie modernizacji tej linii ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego „Lubuskie 2020” nie jest możliwe, ponieważ środki te zaplanowano w pierwszej kolejności na modernizację czynnych w ruchu pasażerskim linii kolejowych na terenie naszego województwa, w tym na trasę Miłkowice-Żagań-Żary-Forst – mówi Zdzisław Smoła.