Rozpoczął się remont linii kolejowej nr 102 łączącej Polskę z Ukrainą. Nieczynna od lat w regularnym ruchu pasażerskim trasa nabiera znaczenia w kontekście trwającej wojny. Infrastruktura ma być gotowa już we wrześniu.
W trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę bardzo istotne wydaje się utrzymanie sprawnej komunikacji pomiędzy Ukrainą a Polską. W tym kontekście duże znaczenie ma rozpoczynający się właśnie
remont linii kolejowej nr 102 biegnącej z Przemyśla do Malhowic i dalej do granicy państwa. Tor rozstawu europejskiego kończy się w Niżankowicach, a dawniej biegł do Chyrowa, gdzie łączył się z polską linią nr 104 biegnącą w stronę Ustrzyk, Sanoka i Zagórza.
Prace obejmują także infrastrukturę pasażerską – Zaplanowaliśmy prace remontowe za ponad 47 mln zł, które pozwolą przywrócić przejezdność trasy z Przemyśla do granicy państwa z prędkością maksymalną 60 km/godz. – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Pod koniec czerwca rozpoczęły się pierwsze roboty przygotowawcze, po których ma nastąpić remont obiektów inżynieryjnych. Zasadnicze prace zaplanowane zostały na lipiec.
W zakresie remontu jest m.in. kompleksowa wymiana torów na długości ponad 12 km oraz naprawa lub wymiana rozjazdów. – Sprawność i bezpieczeństwo na trasie zapewni również remont dziewięciu przejazdów kolejowo-drogowych i piętnastu obiektów inżynieryjnych – zapowiada przedstawicielka krajowego zarządcy infrastruktury. Na stacji Pikulice oraz na przystankach Malhowice i Hermanowice wyremontowane zostaną perony.
Koniec robót jeszcze w tym roku Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa z grupy PKP PLK. – Umowny termin zakończenia prac to 30 września tego roku – informuje nasza rozmówczyni. W ostatnich latach linia nr 102 była wykorzystywana w niewielkim stopniu. Prowadzono tam skromny ruch towarowy, a na odcinku granicznym nieregularnie kursowały drezyny.
Remont prowadzony jest pod kątem ruchu pasażerskiego, który nadal odbywa się pomiędzy Polską a Ukrainą. W ostatnich latach, nie licząc trudnych okoliczności okresu wojennego, krajów nie łączyły jednak pociągi o charakterze regionalnym.
Remont linii nr 102 pomiędzy Przemyślem i Niżankowicami nie jest pomysłem, który pojawił się w obliczu wojny. Wprost przeciwnie, zapowiedzi remontu
powtarzane były od wielu lat. O historii linii kolejowej nr 102
pisaliśmy tutaj. Na początku wojny przywrócono (z problemami)
przejezdność linii nr 108, prowadzącej w kierunku Chyrowa z Zagórza. Jest ona jednak nieprzejezdna po stronie ukraińskiej.