Od przyczółków rozpoczęła się budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych na odcinku magistrali E30 pomiędzy Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim.
Jak informuje PKP PLK, budowa przyczółków to pierwsze prace przy nowym kolejowym moście nad Odrą.
Przeprawa o długości 180 m będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory. Nowy obiekt zapewni przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku na oś do 221 kN.
Nowy most jest budowany w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji. Przewidziano na nim jeden tor. Po zakończeniu inwestycji, na „starym” moście pozostanie też tylko jeden tor. Inwestycja na linii E30 pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także 3 kolejowe przeprawy: nad kanałem Młynówki, nad kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na 3 wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.
PLK informuje, że zbudowana została już konstrukcja nowego peronu 1A o długości 150 metrów i wysokości 76 cm. Po ułożeniu nawierzchni z płyt, zamontowana zostanie 75 m wiata, nawiązująca stylistyką do charakteru stacji.
.Na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. Umożliwia to przebudowę sąsiedniego toru. Przewidziano modernizację blisko 10 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 26 rozjazdów, będzie też modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych (na Aleja Przyjaźni i ul. Torowej). Prace obejmują także przepusty i zabezpieczenie terenu obok linii.
Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku.