Województwo zachodniopomorskie jako pierwsze w Polsce chce ogłosić przetarg na dostawę hybrydowych pociągów pasażerskich: spalinowo-elektrycznych. To szansa m.in. dla Newagu, który zaprezentował swoją hybrydę w ubiegłym roku. Na nowe pociągi samorząd może wydać nawet ćwierć miliarda złotych.
Województwo zachodniopomorskie opublikowało wstępne ogłoszenie informacyjne o przetargu, który planuje ogłosić pod koniec lutego. I będzie to chyba najbardziej innowacyjne zamówienie ostatnich lat, bo chodzi o dostawę "zespołów trakcyjnych, które na zelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych pobierają prąd elektryczny do zasilania napędzających koła pojazdu silników elektrycznych (oraz innych systemów) z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych prąd dostarczany jest przez zabudowane na pojeździe generatory napędzane silnikami spalinowymi".
Taki pojazd spalinowo-elektryczny, nazywany też hybrydowym
zaprezentował w ubiegłym roku Newag. Nad takim
rozwiązaniem pracuje też FPS – Cegielski w ramach projektu NCBR, ale na razie nie zaprezentowano prototypu. Podobne rozwiązania mają też w portoflio producenci zagraniczni. Dotąd zapowiedzi zamówienia pociągów hybrydowych
płynęły głównie z województwa dolnośląskiego. Wszystko wskazuje na to, że wyprzedzi je Pomorze Zachodnie.
Co istotne, jak ogłosiło zachodniopomorskie, w ramach zamówienia podstawowego zostaną kupione dwa pojazdy dwunapędowe, ale zostanie zapisana opcja na kolejne dziesięć pojazdów. Samorząd zakłada, że każda hybryda będzie kosztowała od 20 do 30 mln zł netto. Pełna realizacja zamówienia kosztowałaby zatem aż 443 mln zł brutto. Najpierw przeprowadzony zostanie jednak dialog techniczny i zakup pierwszych jednostek. Wykorzystanie opcji jest zależne od pozyskania środków pomocowych. Natomiast zakończenie dostaw przewiduje się już na grudzień 2022 r.
Aktualizacja: Województwo wyjawia szczegóły zamówienia i planowane trasy
Po południu województwo zachodniopomorskie podało szczegóły planowanego zamówienia. Jak czytamy, pojazdy dwunapędowe mają być wyposażone w 150 miejsc siedzących. – Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz w komunikacie.
Jak się dowiadujemy, w listopadzie 2019 r. odbył się dialog techniczny związany z postępowaniem. Konsultacje z potencjalnie zainteresowanymi wykonawcami pomogły Urzędowi Marszałkowskiemu na odpowiednie opracowanie dokumentacji przetargowej. Wzięli w nim udział CAF, Stadler, Newag i Alstom Konstal.
Jak informuje województwo, nowy tabor pozwoli na stworzenie optymalnej oferty np. w relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin, w relacji łączącej dwa największe miasta Pomorza Zachodniego z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów. Ponadto nowe pociągi zapewnią obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek.
– Zaletą pojazdów dwunapędowych jest fakt, iż bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie przebiegu napędzane są one silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają jedynie prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, które pracują bez przeciążeń charakterystycznych dla klasycznych pojazdów spalinowych. Efektem tego rozwiązania jest znacznie mniejsze zużycie paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych. Hybrydy mają również lepsze osiągi. Pociągi obsługiwane pojazdami spalinowymi rozpędzają się znacznie dłużej niż pociągi elektryczne, a ponadto osiągają niższe prędkości maksymalne – pisze urząd marszałkowski, przypominając, że województwo zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010–2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.