Samorząd regionalny nie wyłoży środków na remont linii kolejowej nr 410. Mimo to władze wojewódzkie zauważają potencjał trasy łączącej Złocieniec z Drawnem i Choszcznem i wskazują na zasadność finansowania połączeń pasażerskich w przyszłości. Aktualnie wszystkie możliwości realizacji niezbędnych prac infrastrukturalnych zostały jednak wyczerpane.
W zeszłym roku PKP PLK
rozważały możliwość przywrócenia przejezdności nieczynnego odcinka linii kolejowej nr 410 Drawno – Choszczno przy wykorzystaniu środków unijnych. Inwestycja miała być połączona z dobudową infrastruktury pasażerskiej pomiędzy Złocieńcem a Drawnem, gdzie
właśnie zakończył się remont prowadzony na potrzeby stacjonującego w Drawnie wojska. W zeszłym miesiącu spółka poinformowała jednak, że w związku z
brakiem wolnych środków w krajowych programach UE nie zrealizuje tych planów. Podkreśliła także, że pieniądze na ten cel z programu regionalnego mogłoby wyasygnować województwo zachodniopomorskie.
Są pieniądze na remonty dróg, ale nie linii kolejowych
Tak się jednak nie stanie. – Zgodnie z wytycznymi ministra odpowiedniego do funduszy europejskich nie uwzględniliśmy w programie regionalnym Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego środków finansowych na cele związane z modernizacją czy odbudową linii kolejowych – mówi Tomasz Tokarzewski, podinspektor w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. Samorząd nie rozważa też finansowania remontu trasy z Choszczna do Drawna w żaden inny sposób.
Środki z programu FEdPZ na lata 2021 – 2027 mają natomiast zostać przeznaczone m.in. na zakup taboru kolejowego i bezemisyjnego taboru komunikacji miejskiej. Wśród obszarów objętych dotacjami znalazły się także rozbudowa i modernizacja dróg wojewódzkich, podczas gdy analogiczne działania w odniesieniu do infrastruktury kolejowej nie będą podejmowane. Tym niemniej samorząd stwierdza, że linia 410 na wyremontowanym odcinku Złocieniec – Mirosławiec – Kalisz Pomorski – Drawno oraz pomiędzy Drawnem a Choszcznem mogłaby pełnić uzupełniającą rolę w regionalnym transporcie pasażerskim.
Warunkiem koniecznym jest odbudowa odcinka do Choszczna
Region zwraca przy tym uwagę, że oprócz odbudowy infrastruktury przystankowej wskazane byłoby także odtworzenie mijanek w Drawnie, Mirosławcu lub Wierzchowie. – Najważniejszą stacją w ciągu linii nr 410 jest jednak Choszczno – podkreśla nasz rozmówca. Bez odtworzenia przejezdności fragmentu Drawno – Choszczno do wznowienia przewozów pasażerskich z pewnością zatem nie dojdzie.
Regularne pociągi pasażerskie przestały obsługiwać trasę Złocieniec – Choszczno w 1996 r. Przypomnijmy, że przed rozpoczęciem zakończonego remontu wojskowego PKP Polskie Linie Kolejowe rozważały przeprowadzenie inwestycji uzupełniającej, której zakres skupiałby się na odtworzeniu infrastruktury pasażerskiej, której budowy nie sfinansowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Resort skupił się bowiem z oczywistych względów na zapewnieniu możliwości dojazdu do wojskowych bocznic w Mirosławcu i Drawnie.