Dziennikarze zgromadzeni w szczecińskim urzędzie wojewódzkim liczyli na epokowe podpisanie 5-letniej umowy pomiędzy marszałkiem a Przewozami Regionalnymi, które pozwoliłoby pchnąć do przodu proces restrukturyzacji spółki. Na razie umowę na wykonywanie usług z województwem podpisano jednak na rok, ale marszałek Olgierd Geblewicz nie wykluczył rozmów o kontrakcie wieloletnim. To i tak przełom.
Do tej pory stanowisko marszałka województwa zachodniopomorskiego było jednym z najbardziej krytycznych wobec rządowych planów restrukturyzacji samorządowej spółki. – Jednym z powodów niepodpisania porozumienia jest fakt, że województwo, w imię źle pojętej solidarności, zostałoby zobowiązane do spłacania długów generowanych przez inne regiony – mówiła jeszcze dwa tygodnie temu rzeczniczka UMWZ.
Teraz marszałek Geblewicz nieco łagodzi ton dyskusji, czego dowodem jest podpisanie rocznej umowy na wykonywanie przewozów w województwie. – Warunki do podpisania umowy były ciężkie ze względu na ograniczone możliwości finansowe województwa. Udało się jednak wynegocjować satysfakcjonującą dla obu stron umowę. W zeszłym roku zamówiliśmy 5 mln 400 tys. pociągokilometrów, teraz będzie kilkadziesiąt pociągokilometrów więcej. Poziom dopłaty jest akceptowalny przez samorząd województwa zachodniopomorskiego – powiedział marszałek podczas spotkania z mediami. Zapewnił także, że dyskusja nad 5-letnią umową będzie kontynuowana.
Umowa na rok, ale...
– Za 2-3 tygodnie spotkamy się ponownie w komisji gospodarki infrastruktury i ochrony środowiska sejmiku, gdzie jeszcze raz będziemy dyskutowali ten problem. Firma będzie miała możliwość przedstawienia koncepcji restrukturyzacji radnym sejmiku, przez co upublicznimy proces naszego dialogu z przewoźnikiem. Przedstawimy też inny model wykonywania przewozów, który funkcjonuje w min. w województwie mazowieckim czy dolnośląskim i będziemy chcieli usłyszeć na ten temat opinię radnych. Po tym wszystkim będziemy przystępować do negocjacji z przewoźnikiem, jeśli tylko dostaniemy zielone światło komisji i radnych sejmiku – wyjaśnił obszernie marszałek Geblewicz.
Do funkcjonowania przewozów kolejowych w województwie zachodniopomorskim marszałek dopłaci w 2015 r. 79 mln zł. Stawka dopłaty, o jaką poprosiły Przewozy Regionalne i która została zaakceptowana to 14,76 zł za przejechanie jednego wozokilometra.
Maria Wasiak namawia do umów wieloletnich
Jak się okazuje, w namawianie marszałków do podpisania umów wieloletnich angażuje się mocno Maria Wasiak, Minister resortu infrastruktury i rozwoju. Z marszałkiem Geblewiczem rozmawiała w poniedziałek.
Na pytanie,, Rynku Kolejowego", czy prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski nie boi się, że niektóre regiony, mogą zrezygnować (najtrudniejsze negocjacje prowadzone są w województwie dolnośląskim, które chce powiększyć pracę przewozową Kolei Dolnośląskich o odcinki do tej pory obsługiwane przez PR) z usług Przewozów Regionalnych zainteresowany odpowiedział:
– Po rozmowach z marszałkami wiem, że we wszystkich województwach, poza mazowieckim, znajdzie się miejsce dla naszej spółki, dlatego jestem spokojny. Jutro jadę do Zielonej Góry. Mogę zdradzić, że rozmowy z marszałkiem lubuskiego są obiecujące – powiedział.
Nowy pociąg do Kołobrzegu i Międzyzdrojów
W ofercie przewoźnika, w stosunku do obecnie realizowanego rozkładu jazdy, pojawi się dodatkowa para pociągów do Kołobrzegu. Ponadto, w okresie letnim Przewozy Regionalne uruchomią nowe połączenie z Międzyzdrojami, pod nazwą „Pociąg Błękitny”.
– Chcemy reklamować ten pociąg jako najszybsze połączenie z bałtyckimi plażami. Będzie obsługiwane nowym pociągiem Impuls i dojedzie nad morze w godzinę. Z akcją promocyjną ruszymy w marcu – powiedział Andrzej Chańko, dyrektor zachodniopomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Rozmowa z prezesem Przewozów Regionalnych, Tomaszem Pasikowskim wkrótce na portalu.