Po alercie bezpieczeństwa z Urzędu Transportu Kolejowego zachodniopomorskie stale kontroluje wózki pojazdów SA136 z Pesy. Producent cztery razy zabierał pojazdy na profilaktyczne badania w tym zakresie.
W lutym Urząd Transportu Kolejowego
opublikował alert bezpieczeństwa w sprawie wózków 37AN stosowanych w niemal setce spalinowych pociągów Pesy. W kilkunastu z nich pojawiły się pęknięcia ram, dlatego urząd zalecał uważne oględziny tych elementów, ale – co warto zaznaczyć – nie wycofał pociągów z eksploatacji i nie zalecał takiego rozwiązania. Więcej na ten temat
tutaj.
Jak poinformowało niedawno Radio Szczecin, województwo zachodniopomorskie zastosowało się do rady UTK i na bieżąco sprawdza stan pojazdów SA136 (zwanych przez mieszkańcow "Smerfami"). Do tej pory w czterech z nich zauważono pęknięcia. – W sytuacji, w której są jakiekolwiek wątpliwości pojazd jest momentalnie wycofywany z eksploatacji i trafia na szczegółowy przegląd techniczny oraz na wymianę wózka na koszt producenta – powiedział Radosław Soćko z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. – Producent, który otrzymuje informację, momentalnie przysyła ekipę i dostarcza wózek rezerwowy tak, aby pojazd jak najkrócej był wyłączony z eksploatacji. Cały czas informujemy Pesę o takich przypadkach – powiedział radiu Soćko.
Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” Jacek Tomasik, odpowiadający za rynek tych pojazdów w Pesie, wyłączenia pojazdów SA136 są skutkiem działań profilaktycznych i akcji serwisowej. Jak przypomina, wynika to z przypadku uszkodzenia ramy w innym typie pojazdu i rozszerzeniu procesu kontroli ram na pozostałe serie taboru. – Każde tzw. „wskazanie” – czyli podejrzenie mikropęknięcia, nierówna spoina itp. – powoduje wyłączenie pojazdu i weryfikacje stanu ramy na stanowisku w Pesie. Niektóre spoiny wymienia się profilaktycznie – mówi Tomasik.
Jak dodaje szef rynku Pesy, uszkodzenia w obszarze wózków mogą być konsekwencją kolizji z przeszkodami, stanu infrastruktury, a także błędów wykonawczych. – W trakcie analizy przyczyn uszkodzeń nie stwierdzono błędów projektowych – w konstrukcji czy obliczeniach. Wózki projektuje się, oblicza, bada i produkuje z założeniem cyklu życia ok. trzydziestu lat – przypomina.
– Okresowe wyłączenie pojazdów SA136 na weryfikację stanu ramy w Pesie spowodowane są względami bezpieczeństwa. Profilaktyka jest też znacznie tańsza od usuwania ewentualnego uszkodzenia – podsumowuje Tomasik.