Bez niespodzianek zakończył się przetarg województwa zachodniopomorskiego na sprzedaż dwóch zmodernizowanych jednostek EN57. Jedyną ofertę kupna złożyły Polregio. Pozyskanie pojazdów jest jednym z elementów odnowy taboru przewoźnika, w którym duży odsetek stanowią wciąż jednostki niezmodernizowane.
Nie jest to pierwsza tego typu transakcja. W marcu Polregio kupiło od samorządu Zachodniego Pomorza
trzy elektryczne zespoły trakcyjne tej samej serii (EN57AL-943, 1369 i 1556). Tym razem przedmiotem zakupu są egzemplarze o numerach 1230 i 1426. Oferta Polregio była jedyną złożoną w aukcji.
Pojazdy zostały zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Zastosowano w nich silniki asynchroniczne, a prędkość maksymalną podniesiono do 120 km/h. Unowocześniono też wózki z zestawami kołowymi, układ hamulcowy oraz instalację pneumatyczną. Z zewnątrz najbardziej widocznym elementem było zastosowanie nowych ścian czołowych i drzwi odskokowo-przesuwnych, a w środku – nowa aranżacja przestrzeni pasażerskiej (z myślą o potrzebach pasażerów z niepełnosprawnościami), całkowita wymiana wyposażenia, montaż modułowych toalet, instalacja systemu informacji pasażerskiej, klimatyzacji oraz WiFi.
Za oba egzemplarze Polregio zapłaciło 12,2 mln zł – minimalnie powyżej ceny wywoławczej. Podobnie jak po poprzedniej transakcji, Polregio tłumaczy złożenie oferty w aukcji (czyli ze swojej perspektywy – skorzystanie z trybu bezkonkurencyjnego) specyficzną sytuacją rynkową. Spółka zwraca uwagę, że podaż używanych EN57 jest bardzo ograniczona – są to pojazdy dostępne na rynku tylko w krótkim okresie. – Zamawiający nie ma innej możliwości nabycia sprzedawanych EZT, jak poprzez przystąpienie do przetargu, o którym mowa w poprzednim zdaniu, w roli oferenta, tj. podmiotu składającego ofertę zakupu przedmiotu przetargu – wyjaśniają przedstawiciele przewoźnika.