Zarząd Przewozów Regionalnych musi szybko przedstawić rzetelny plan naprawczy.
Jakie z działań naprawczych w kwestii Przewozów Regionalnych powinno zostać podjęte najszybciej? Władze woj. zachodniopomorskiego wymieniają pięć priorytetowych działań.
Te działania – wedle informacji przekazanej przez Kamilę Paczuk, szefową biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, to:
- Zawarcie umów ze wszystkimi województwami, dla których PR realizują obecnie przewozy.
- Przedstawienie przez zarząd Przewozów Regionalnych rzetelnego Programu naprawczego m. in. na okres do końca 2015 roku oraz wstępnych założeń na kolejne 2016-2020.
- Ostateczne załatwienie sprawy nieuregulowanych należności i wierzytelności za lata ubiegłe.
- Spłata bieżącego zadłużenia.
- Zwiększenie autonomii i rzeczywiste pełne samobilansowanie się zakładów.
Jak samorządowcy z Pomorza Zachodniego oceniają przedstawione na ostatnim Konwencie Marszałków propozycje, które padły ze strony Ministerstwa Infrastruktury i PKP SA w kwestii rozwiązania problemów Przewozów Regionalnych?
- Z oceną warto poczekać na rezultaty prac powołanego przez marszałków zespołu roboczego. Sam fakt powołania takiego zespołu świadczy, że propozycje nie są materiałem, który strona samorządowa mogłaby przyjąć bez uwag. Do propozycji składanych przez PKP SA odniósł się w swym oświadczeniu dotyczącym sytuacji w Przewozach Regionalnych marszałek województwa zachodniopomorskiego Władysław Husejko. Wiele propozycji składanych stronie samorządowej nie uwzględnia całego kontekstu prawnego, określającego zasady funkcjonowania województw – dodaje Kamila Paczuk.
Na ostatnim Konwencie Marszałków samorządowcy ostro zaprotestowali przeciwko proponowanym przez ministerstwo planom zmiany ustawy o restrukturyzacji PKP. Według tych planów, prawo pozwalałoby na upadłość Przewozów Regionalnych.
Czy jest groźba, że w najbliższym czasie pociągi Przewozów Regionalnych nie wyjadą na tory? Samorządowcy z woj. zachodniopomorskiego twierdzą, że na ich terenie nie ma takiego zagrożenia.
- PKP PLK pozostawiają sobie możliwość uruchamiania pociągów realizowanych na rzecz województw w ramach umów o świadczenie usług publicznych, jeśli uzyskają gwarancje pokrycia opłat z tytułu dostępu do infrastruktury ze środków przekazywanych przewoźnikowi przez województwa. Zawarta przez województwo zachodniopomorskie umowa na rozkład jazdy 2009/2010 jest w pełni zbilansowana: dotacja w pełni pokrywa planowany deficyt, co winno zagwarantować ciągłość przewozów. Działania PKP PLK mogą natomiast w naszej ocenie zagrozić ciągłości przewozów w przypadku połączeń Inter Regio, które nie mają zagwarantowanego dofinansowania ze strony województw, a także przewozów realizowanych w rozkładzie jazdy 2009/2010 na rzecz województw, które nie zawarły dotąd umowy rocznej – kończy Kamila Paczuk.