Zakończone niedawno prace infrastrukturalne realizowane pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem nie będą kontynuowane na odcinku do Choszczna. Tym samym po odbudowanym torze nie będzie można dojechać do ważnego węzła, co istotnie ograniczy użyteczność zmodernizowanej infrastruktury. Jej zarządca tłumaczy to brakiem wolnych środków unijnych.
Zakończył się
remont linii kolejowej nr 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi i Złocieńcem a Drawnem. Inwestycja była realizowana w związku z potrzebami stacjonującego w Drawnie wojska, ale trasa jest wciąż zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe i nie ma przeszkód prawnych, by była użytkowana także w ruchu cywilnym, w tym pasażerskim. W zeszłym roku województwo zachodniopomorskie zapowiedziało jednak, że nie wznowi obsługi linii, jeśli nie zostanie
udrożniony dalszy odcinek Drawno – Choszczno.
Nie ma żadnych planów przywrócenia przejezdności
Wówczas regularne kursy mogłyby połączyć Choszczno ze Złocieńcem, powstałby zatem ciąg łączący dwa istotne węzły komunikacyjne. Najprawdopodobniej niewyremontowany odcinek linii nr 410 pozostanie jednak zamknięty. – W zakresie odcinka Choszczno – Drawno nie planujemy na chwilę obecną prac – mówi Bartosz Pietrzykowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
26-kilometrowy fragment dawnego ciągu Grzmiąca – Kostrzyn pozostaje bowiem nieprzejezdny. Pociągi pasażerskie przestały korzystać z niego w 1996 r., a przed wstrzymaniem ruchu kursowały w relacji Złocieniec – Choszczno. Dlaczego jej odtworzenie pozostaje nierealne? – Z uwagi na rozdysponowanie środków finansowych dostępnych w perspektywie UE na lata 2021 – 2027 nie mamy możliwości zapewnienia źródła finansowania dla tej inwestycji – stwierdza przedstawiciel krajowego zarządcy infrastruktury.
Brakuje zaangażowania samorządów
Nasz rozmówca podkreśla, że odpowiedni projekt nie został uwzględniony także w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030. – Obecnie potencjalnym źródłem finansowania mogą być środki regionalne w ramach instrumentu Fundusze Europejskie dla Zachodniopomorskiego – usłyszeliśmy. Marszałek województwa nie podjął jednak takiej decyzji.
– Żadna jednostka samorządu terytorialnego nie zgłosiła odcinka linii nr 410 Choszczno – Drawno do realizacji w ramach programu Kolej Plus – zauważa przy tym Bartosz Pietrzykowski. Zaznacza również, że zakończony wojskowy remont trasy ze Złocieńca do Drawna nie uwzględniał potrzeb ruchu pasażerskiego. Konieczna byłaby więc dodatkowa inwestycja przede wszystkim w perony na nieczynnych przystankach czy w samym Drawnie.