Zgodnie z zapowiedziami samorząd województwa zachodniopomorskiego ogłosił przetarg na sprzedaż dwie gruntownie zmodernizowane jednostki EN57. Wobec dostaw nowego taboru pojazdy stały się zbędne w regionie, mogą jednak służyć nowemu nabywcy jeszcze przez wiele lat. Nowego właściciela poznamy prawdopodobnie 10 lipca.
Przedmiotem aukcji są EN57AL o numerach 1230 i 1426. Jednostki zostały zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki w latach 2013 i 2014. Ich modernizacja objęła zarówno układ napędowy (silniki asynchroniczne, prędkość maksymalna podniesiona do 120 km/h), jak i wózki z zestawami kołowymi, układ hamulcowy oraz instalację pneumatyczną. Z zewnątrz najbardziej widocznym elementem było zastosowanie nowych ścian czołowych i drzwi odskokowo-przesuwnych, a w środku – nowa aranżacja przestrzeni pasażerskiej (z myślą o potrzebach pasażerów z niepełnosprawnościami), całkowita wymiana wyposażenia, montaż modułowych toalet , instalacja systemu informacji pasażerskiej, klimatyzacji oraz WiFi. Unowocześniono ponadto instalację elektryczną (z montażem układu pomiarowego zużycia energii) oraz zamontowano nowe pulpity w kabinach maszynisty. Całości dopełnia system monitoringu i automatycznego zliczania podróżnych.
Cenę wywoławczą dla obu egzemplarzy (nie przewiduje się sprzedania ich dwóch różnym nabywcom) ustalono na 12,194 mln zł netto. Wadium wynosi 5% tej kwoty. Oferty można składać do godziny 10.30 10 lipca w Wydziale Infrastruktury i Transportu UMWZ. Jeśli tę samą najwyższą cenę zaproponuje co najmniej dwóch oferentów, o wyniku postępowania zadecyduje dodatkowa aukcja.
Zespoły trakcyjne można po wcześniejszym umówieniu oglądać w Sekcji Eksploatacji i Utrzymania Taboru w Kołobrzegu Zachodniopomorskiego Zakładu Polregio w Szczecinie. Nie jest tajemnicą, że właśnie dotychczasowy użytkownik obydwu EN57AL jest ich najbardziej prawdopodobnym nabywcą. Polregio
kupiło już trzy egzemplarze tej samej serii, sprzedane przez Zachodniopomorskie na początku roku.
Sprzedaż EN57AL nie wynika z ograniczenia oferty na liniach regionalnych w województwie, lecz z
sukcesywnego zakupu nowych pojazdów. Pomorze Zachodnie należy do regionów o największym w Polsce nasyceniu nowym taborem. Wobec zwiększania liczby EZT nowej generacji
zmodernizowane EN57 stają się zbędne.