Województwo zachodniopomorskie chce przeprowadzić naprawę rewizyjną siedmiu pojazdów EN57AL. Byłaby to zwykła naprawa na poziomie P4, gdyby nie fakt, że województwo chce przystosować co najmniej jeden skład do przewozu minimum 30 rowerów. Opcja zakłada rozszerzenie tego przystosowania o kolejne pięć ezetów. Pociągi mają w pierwszej kolejności kursować na trasie Szczecin – Świnoujście, a samorząd nie wyklucza uruchomienia kolejnych “rowerowych” połączeń.
Zachodniopomorskie
ogłosiło przetarg na naprawę rewizyjną siedmiu składów EN57AL. Jest to naprawa na poziomie P4, która jest potrzebna aby pociągi mogły dalej kursować z pasażerami. Do remontu zostały przeznaczone składy o numerach 1527, 1530, 1296, 1528, 1574, 1519 i 1522. Co ciekawe województwo chce przystosować co najmniej jeden zespół trakcyjny do przewozu minimum 30 rowerów. Opcja zawarta w przetargu opiewa na rozszerzenie tego zamówienia o kolejne 5 składów, tak więc jeśli samorząd zdecyduje się z niej skorzystać, to finalnie 6 z 7 pojazdów będzie mogło zabrać na swój pokład przynajmniej 30 rowerów. Dodając do tego już przerobioną jednostkę EN57AL-1527, wszystkie pociągi będące przedmiotem przetargu mogą stać się “rowerowymi” składami.
Udany pilotaż– Województwo Zachodniopomorskie realizuje program budowy ponad 1100 km tras rowerowych. Zapotrzebowanie na przewóz rowerów coraz częściej jest zgłaszane przez grupy zorganizowane, dla których obecna liczba miejsc rowerowych (od 3 do 10) jest niewystarczająca. Biorąc powyższe pod uwagę, w miesiącu lipcu zrealizowano pilotażowy program przystosowania jednego pojazdu o oznaczeniu EN57AL-1527 do przewozu do 30 sztuk rowerów. Dla zapewnienia ciągłości obsługi uruchomionego połączenia rowerowego Szczecin – Świnoujście konieczne jest przystosowanie minimum jednego kolejnego pojazdu o podobnych parametrach. Zostało to zagwarantowane przez zamówienie podstawowe. Opcja umożliwia przystosowanie kolejnych nawet pięciu pojazdów, jeśli analizy wskażą na zasadność objęcia rowerową ofertą kolejnych destynacji. Doświadczenia z eksploatacji pojazdu EN57AL-1527 na trasie do Świnoujścia w lipcu, sierpniu i wrześniu tego roku (m.in. dane o liczbie sprzedanych biletów rowerowych otrzymane od Polregio zostaną uwzględnione przy podejmowaniu decyzji o wykorzystaniu prawa opcji – informuje nas Tomasz Maciejewski z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Zmiany w pierwszym członieJak dodaje Maciejewski, pojazdy przeszły głęboką modernizację sześć lat temu, a przeglądy są idealną okazją do tego, aby zmodernizować pierwszy człon pojazdów, który pomieści większą ilość jednośladów. Jest to rozwiązanie optymalne kosztowo i nie powoduje potrzeby wyłączenia pojazdów z ruchu. Jak możemy przeczytać w szczegółach przetargu, przystosowanie składów do przewozu większej ilości rowerów obejmie demontaż foteli w trzech przedziałach, a w ich miejsce pojawią się fotele uchylne, a także pasy zabezpieczające rowery w trakcie jazdy. Oferty w przetargu można składać do 15 października tego roku, a o wyborze mają zdecydować okres gwarancji, cena, a także termin wykonania naprawy jednego pojazdu.
Wykorzystanie opcji po analizie Podmiot, który zostanie wybrany będzie miał od 100 do 120 dni na naprawę rewizyjną jednego pojazdu. Jak wskazuje zamawiający, całość zamówienia ma zostać zrealizowana do 30 sierpnia 2022 roku. Województwo może skorzystać z prawa opcji, jeśli do 31 stycznia 2022 roku złoży oświadczenie woli w tej sprawie. We wzorze umowy zapisano, że prawo opcji zostanie wykorzystane jeśli samorząd pozyska dodatkowe środki finansowe. Maciejewski dodaje do tego, że decydować będą także dane o sprzedaży biletów rowerowych w trakcie wakacji, które województwo pozyska od Polregio. Zachodniopomorskie chce wydać na całość przeglądów 17,577 mln złotych bez VAT.
W pierwszej kolejności składy pojadą do Świnoujścia– Po przeprowadzeniu przeglądów P4 pojazdy uzyskają nowe świadectwo sprawności i będą realizowały rozkład jazdy zgodnie z obowiązującą siatką połączeń w Województwie Zachodniopomorskim. W pierwszym rzędzie pojazdy przystosowane do przewozu większej ilości rowerów zapewnią obsługę uruchomionych w tym roku połączeń „rowerowych” do Świnoujścia – deklaruje Maciejewski.
Przypomnijmy, że zachodniopomorskie uruchomiło w tym roku
pierwsze rowerowe połączenie Szczecin-Świnoujście, realizowane, wspomnianym wcześniej, EZ57AL o numerze 1527.