Województwo Zachodniopomorskie ponownie chce sprzedać 6 używanych pociągów. Są to 2 pojazdy SA139 Link, 3 pociągi EN57AL, a także szynobus SA109. Pierwsza próba przetargu nie powiodła się, ponieważ w postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta. Teraz pojazdy są sprzedawane w komplecie 6 sztuk i nie ma możliwości składania ofert na poszczególne jednostki. Szynobusy budzą rynkowe zainteresowanie, ale sprzedawane w pakiecie nie znajdą raczej zbyt wielu nabywców.
Pierwsze postępowanie ogłoszone w wakacje było podzielone
na dwa zadania. Jedno dotyczyło sprzedaży 3 zmodernizowanych składów EN57AL, a drugie sprzedaży szynobusów. Łącznie za wszystkie pociągi należało wtedy zapłacić ponad 36 milionów złotych. Przetarg nie powiódł się ponieważ na składy nie wpłynęła żadna oferta.
Obecnie ponowiono przetarg. Teraz pociągi są już dostępne w ramach tylko jednego zadania, to znaczy kupujący musi zakupić wszystkie pojazdy na raz. Cena wywoławcza opiewa na 27 milionów złotych. Jest to znacząca obniżka względem pierwszego postępowania, jednakże z drugiej strony jeszcze bardziej utrudnia to potencjalny zakup. Oferty w postępowaniu można składać do 3 listopada tego roku.
Sprzedaż w pakiecie wydaje się być trudniejsza niż pojedyncza sprzedaż każdego z pojazdów. Patrząc na potencjalnych zainteresowanych, którzy mogliby się pokusić o zakup pociągów, w pierwszej kolejności należy wymienić Polregio, które
skupuje zmodernizowane EN57AL właśnie od województwa zachodniopomorskiego. Ponadto przewoźnik potrzebuje też składów spalinowych, z powodu
wielu problemów z takim taborem. Stosunkowo młody wiek linków, oba nie mają jeszcze 10 lat, sprawiają, że są to potencjalnie łakome kąski dla wszystkich kupujących, lecz sprzedawane w pakiecie raczej nie zainteresują władz innych województw, które używają tego typu pojazdów. Wojciech Majdański, główny specjalista ds. kolei w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego poinformował nas, że region nie planuje zakupu składów.
– W przypadku ponowienia procedury sprzedaży ww. pojazdów, istotne z punktu widzenia Organizatora będą zapisy ogłoszenia i warunki złożenia oferty. W poprzednim ogłoszeniu, pojazdy te dostępne były w „pakiecie”, co oznacza, że Województwo Wielkopolskie nie mogło złożyć oferty wyłącznie na pojazdy SA139. Z przyczyn techniczno-eksploatacyjnych oraz ekonomicznych, Województwo Wielkopolskie nie jest zainteresowane zakupem pojazdu SA109-001 – oprócz kosztu zakupu województwo musiałoby zapewnić finansowanie kosztownej naprawy piątego poziomu utrzymania i zapewne modernizacji, a w pool’u taborowym Województwa Wielkopolskiego nie ma obecnie takiej serii pojazdów. W przypadku możliwości zakupu wyłącznie pojazdów serii SA139, Województwo Wielkopolskie przeanalizuje możliwości sfinansowania zakupu tych pojazdów oraz zweryfikuje ich stan techniczny i zdolności eksploatacyjne – informował nas kilka dni temu Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.