Część pasażerów zgłasza zastrzeżenia do standardu przystanku Zabierzów Rząska (d. Kraków Business Park) po jego przebudowie. PKP PLK odpowiada, że sposób zaprojektowania obiektu wynika z przewidywanych potoków pasażerskich. Uzasadnia też, dlaczego z nazwy obiektu zniknęło nawiązanie do pobliskiego centrum biurowego.
O planach modernizacji przystanku - wówczas o nazwie Kraków Business Park -
pisaliśmy jesienią 2020 r. Mimo młodego wieku obiektu (oddano go do użytku w roku 2007) zarządca infrastruktury postanowił dostosować go do współczesnych standardów, między innymi podnosząc perony (z 55 do 76 cm nad główką szyny), a także zastępując windy dla osób o ograniczonej mobilności pochylniami.
Dlaczego zmniejszono wiaty?
Nie wszyscy pasażerowie są jednak zadowoleni z efektów zakończonej już prawie modernizacji. Do naszej Redakcji dotarły sygnały od osób rozczarowanych nowymi wiatami. Obiekty są mniejsze, niż te sprzed przebudowy, a poza tym oddalone od wyjść na perony. Zdaniem niektórych użytkowników pogarsza to komfort korzystania z przystanku.
Zarządca infrastruktury kolejowej nie zgadza się z tymi ocenami. – Zgodnie z przyjętą dokumentacja projektową wyjścia na perony – w postaci schodów i nowych pochylni – zostały zadaszone. Na samych platformach, również tuż przy wejściach, pojawiły się wiaty. Ich liczba, a także charakter zadaszenia, uzależniona jest od prognozowanej liczby podróżnych korzystających z przystanku – twierdzi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.
Nową nazwę wybrali przedstawiciele społeczności
Modernizacji towarzyszyła zmiana nazwy.
Jak informowaliśmy, w marcu przystanek zmienił nazwę z Kraków Business Park na Zabierzów Rząska. Zniknęło więc nawiązanie do centrum biznesowego, do którego obsługi wybudowano przystanek. Z drugiej strony samo centrum jeszcze w 2018 r. zmieniło nazwę na Eximius Park.
PKP PLK informuje, że nową nazwę – spośród przygotowanych przez niego propozycji – wybrali przedstawiciele społeczności lokalnej. – Przystanek znajduje się w granicach administracyjnych gminy Zabierzów, a pierwotna nazwa już się zdezaktualizowała. Zarządca infrastruktury nie ma gwarancji, że do takich roszad nie dochodziłoby również w przyszłości – uzasadnia Hamarnik.
Przebudowę przystanku wykonało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej (spółka z grupy kapitałowej PKP PLK).
Koszt wyniósł 17 674 999,81 zł.