Na razie oferta połączeń na styku Polski i Litwy jest dość skromna, ale w ciągu kilku kolejnych lat ma zostać istotnie rozbudowana. Wkrótce z Warszawy do Wilna mają kursować pociągi obsługiwane jednostkami elektrycznymi podobnymi do znanych podróżującym pociągami EIP Pendolino. Mają one wykorzystywać dobre parametry techniczne magistrali Rail Baltica.
Za niespełna miesiąc wznowione zostaną dalekobieżne połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Litwą. Codzienny pociąg ma połączyć Kraków i Warszawę z graniczną stacją Mockava, gdzie możliwa będzie przesiadka do składu litewskiego jadącego po torze szerokim do Wilna przez Kowno. Chociaż na 20 dni przed startem połączenia wciąż nie wiadomo jak kupić na nie bilety, resort infrastruktury deklaruje, że w kolejnych latach oferta ma być rozwijana, a polski rząd przedstawił właśnie założenia rozkładu jazdy na powstającej magistrali Rail Baltica. Za rok bezpośrednio z Warszawy do Kowna
Kolejne pozytywne dla pasażerów zmiany mają zostać wprowadzone za rok. – Począwszy od rocznego rozkładu jazdy 2023/2024 połączenie Warszawa – Wilno ma być realizowane ze zmianą lokomotywy w Białymstoku po jej udostępnieniu przez litewskiego przewoźnika – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Pozwoli to na dojazd po torze o europejskim rozstawie do Kowna. Dopiero tam konieczna będzie przesiadka do szerokotorowego składu zmierzającego do litewskiej stolicy.
Bez przesiadki dotrzemy więc wówczas z Warszawy do jednego z największych miast Litwy. Bezpośredni kurs na polsko-litewskie pogranicze utraci natomiast Kraków. Będzie to jednak wyłącznie stan przejściowy. MI zakłada, że polska część międzynarodowego korytarza Rail Baltica zostanie ukończona w 2027 r. i liczy, że termin ten będzie skoordynowany z oddaniem do eksploatacji litewskiego odcinka normalnotorowego do Wilna. Na całej trasie obowiązywać ma maksymalna prędkość nie niższa niż 160 km/godz.., a na niektórych fragmentach dochodząca nawet do 250 km/godz. Stolice połączą szybkie i nowoczesne pociągi ekspresowe
– Po oddaniu do użytku linii Rail Baltica zakłada się kursowanie bezpośrednich pociągów o parametrach zbliżonych do jednostek ED250 Pendolino – zapowiada nasz rozmówca. Zaznacza, że powstający ciąg będzie mieć duże znaczenie dla włączenia Litwy w sieć kolei europejskich. Na budowie magistrali mają skorzystać też mieszkańcy północno-wschodniej części Polski. Ministerstwo ocenia, że Rail Baltica pomoże w zmniejszaniu poziomu wykluczenia komunikacyjnego.
Jeszcze przed zakładanym intensywnym rozwojem połączeń pasażerskich przez przejście graniczne Trakiszki – Mockava (Maćkowo) ma kursować znacznie więcej pociągów towarowych. – Od 1 września tego roku przejście funkcjonuje całodobowo. Obecnie jego przepustowość wynosi 10 par pociągów na dobę – stwierdza przedstawiciel MI. Dodaje, że ma to pomóc m.in. w eksporcie ukraińskich płodów rolnych do portów morskich w państwach bałtyckich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.