W marcu odwiedziliśmy zakłady produkcyjne Stadlera w Szwajcarskim Bussnang. To tutaj założyciel firmy Ernst Stadler wybudował pierwszą halę produkcyjną. Obecnie na miejscu pracuje ponad 1,8 tys. osób, a w fazie produkcji i uruchamiania produkcji znajduje się 20 projektów.
Siedziba firmy Stadler mieści się w Bussnang, we wschodniej Szwajcarii. Początki firmy sięgają 1942 r. kiedy to Ernst Stadler założył w Zurychu biuro konstrukcyjne, a później rozpoczął produkcję lokomotyw manewrowych. W 1962 w Bussnang powstała pierwsza halę produkcyjna. Od 1976 firma działała pod nazwą Stadler Fahrzeuge AG. W roku 1984 rozpoczęła produkcję szynowych pojazdów pasażerskich, a po kolejnych pięciu latach została przejęta przez Petera Spuhlera, który jeszcze
do końca poprzedniego roku pełnił funkcję prezesa przedsiębiorstwa, a obecnie zajmuje stanowisko w radzie dyrektorów.
Bussnang pełni funkcję centrum kompetencyjnego pojazdów serii SMILE, FLIRT i GTW oraz konstrukcji na specjalne zamówienia (tzw. „tailor made”), w tym kolei zębatej i pojazdów szerokotorowych. W Bussnang prowadzą prace w zakresie inżynierii, zakupów i produkcji, a także uruchomienia pojazdów. Tutaj mieści się także dział sprzedaży firmy. Obecnie w zakładach w szwajcarskich zakładach zatrudnionych jest ponad 1800 pracowników. W ostatnich latach zdecydowano się na odnowienie i rozbudowę parku maszynowego oraz budowę nowego biurowca oraz warsztatu szkoleniowego dla praktykantów.
Obecnie w zakładzie prowadzona jest m.in.
produkcja Flirtów dla BLS oraz kolejnej serii pojazdów tego samego typu dla Kolei Szwajcarskich –
będą tutaj też realizowane przyszłe zamówienia tego przewoźnika. W Bussnang powstają m.in.
Flirty dla SOB czy pojazdy z serii
SMILE dla SBB oraz pojazdy „tailor made” dla SL Roslagsbanan i MGB. Istotną częścią produkcji są także
tramwaje nowej platformy TINA, w tym zlecenie dla HEAG Mobilo.
Ogółem w Bussnang prowadzone jest obecnie 20 projektów w facie produkcji lub uruchomienia produkcji oraz 50 zleceń o charakterze inżynierskim. Od początku roku na pobliskiej niezelektryfikowanej linii kolejowej
trwają testy pierwszego pojazdu wodorowego opracowanego przez producenta.
W połowie marca
Stadler poinformował o wynikach finansowych spółki za rok 2022. Firma odnotowała rekordowy wzrost zamówień o 54% do poziomu 8,6 mld franków szwajcarskich (CHF) oraz zysk na poziomie 75,1 mln franków.