Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Z Warszawy do Olsztyna pociągiem miało być o 15 minut szybciej. Ale nie jest i nie będzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Z Warszawy do Olsztyna pociągiem miało być o 15 minut szybciej. Ale nie jest i nie będzie
Fot. M. Szymajda
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadały, że po zakończeniu modernizacji linii kolejowej 216, pociągi ze stolicy dotrą do Olsztyna w 2 godziny i 14 minut. Nic takiego się nie stało. Mało tego. Przepustowość wyremontowanej linii już okazała się niewystarczająca.

Umowę na wykonanie kompleksowej modernizacji linii kolejowej 216 od Działdowa aż po Olsztyn PKP PLK podpisały z Torpolem i Intercorem w drugiej połowie 2017 roku. Efektem prac zrealizowanych z opóźnieniem, zakończonych w 2021 roku, jest podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h na odcinku od Olsztyna do Nidzicy i 140 km/h od Nidzicy do Działdowa. Linia ma zupełnie nowe urządzenia sterowania ruchem, niemal wszędzie pojawiły się nowe perony (poza Olsztynem Głównym, który przechodzi prace teraz), pojawiły się nowe urządzenia na przejazdach. PKP PLK przed remontem zapowiedziało, że prace na linii 216 skrócą czas przejazdu na linii kolejowej nr 216 z 1 godziny i 17 minut do 1 godziny i 1 minuty (to się udało, pociągi IC jeżdżą tu w 59 minut).

Niewiele szybciej niż przed remontem

Niestety z lektury nowego, obowiązującego od 11 grudnia kolejowego rozkładu jazdy, dla najszybszych pociągów IC kursujących między Warszawą a Olsztynem nie wynika żadna rewolucja. Remont, który kosztował 329 mln zł brutto, skrócił czas przejazdu najszybszego z pociągów – IC Skarbek – o łącznie 5 minut. Jedzie on z centrum Warszawy do stolicy Warmii i Mazur w 2 godziny i 24 minuty. Dla części pociągów minutę lub dwie zysku czasowego osiągnięto dla kilku innych pociągów wyłącznie dlatego, że skasowano postoje w Modlinie. Tymczasem zapowiedzi Polskich Linii Kolejowych były zgoła inne. Jednym z celów modernizacji miało być skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa - Olsztyn, do 2 godzin i 14 minut. Teraz PLK wyjaśnia, że PKP Intercity może zabrać pasażerów do Warszawy w takim czasie, jeśli tylko… skasuje postoje na innych stacjach.

– Prace na linii kolejowej nr 216 Działdowo – Olsztyn zostały zakończone. Przejazd z maksymalną prędkością do 140 km/h może zapewnić podróż w deklarowanym czasie, na który Pan się powołuje. Od przewoźnika zależy, czy zapewni najkrótszy czas podróży i zaoferuje ofertę przejazdu dla mniejszej liczby miejscowości, czy pociągi zatrzymają się częściej – zapewniając podróże między Olsztynem a Warszawą mieszkańcom 11 miejscowości. Wiąże się to z dłuższym czasem przejazdu – napisał Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. W rzeczywistości najszybszy IC Skarbek między Olsztynem Głównym a Warszawą Centralną staje 10-krotnie. PKP Intercity nie zapowiadało jednak przed remontem, że pociąg z mniejszą liczbą postojów wróci.

Niewystarczająca przepustowość linii. Czy potrzebna będzie modernizacja modernizacji?

Co więcej przewoźnicy skarżą się, że linia po remoncie nie zyskała wiele na przepustowości. Na jednym torze ciężko jest pogodzić ruch pociągów PKP Intercity, pociągów regionalnych i towarowych. Wpływa to źle m.in. na rozkład jazdy osobówek Polregio, o czym obszernie piszemy tutaj. 
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szlifowanie szyn między Działdowem a Olsztynkiem [zdjęcia]

Infrastruktura

Kiedy pojedziemy szybciej z Warszawy do Olsztyna?

Infrastruktura

Kiedy pojedziemy szybciej z Warszawy do Olsztyna?

Michał Szymajda 16 czerwca 2020

Co słychać na linii Olsztyn – Olsztynek?

Infrastruktura

Co słychać na linii Olsztyn – Olsztynek?

Jakub Madrjas 10 sierpnia 2018

Powstają nowe przystanki w Olsztynie

Fotorelacje

Powstają nowe przystanki w Olsztynie

inf. pras. 07 lipca 2018

Zobacz również:

Szlifowanie szyn między Działdowem a Olsztynkiem [zdjęcia]

Infrastruktura

Kiedy pojedziemy szybciej z Warszawy do Olsztyna?

Infrastruktura

Kiedy pojedziemy szybciej z Warszawy do Olsztyna?

Michał Szymajda 16 czerwca 2020

Co słychać na linii Olsztyn – Olsztynek?

Infrastruktura

Co słychać na linii Olsztyn – Olsztynek?

Jakub Madrjas 10 sierpnia 2018

Powstają nowe przystanki w Olsztynie

Fotorelacje

Powstają nowe przystanki w Olsztynie

inf. pras. 07 lipca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5