Poseł Michał Krawczyk zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o informację dotyczące terminu zakończenia modernizacji linii Warszawa – Lublin.
Michał Krawczyk zwraca uwagę, że zgodnie z założeniami modernizacji, która zaczęła się w 2017 roku (
wkrótce potem z linii zszedł wykonawca), podróż pociągiem z Lublina do Warszawy miała skrócić się do 90 minut. – Remont torów na trasie Lublin – Warszawa trwał od 2017 roku i został już zakończony, jednakże przed remontem trasę można było pokonać najszybciej w 135 minut, dziś jest to o jedyne 11 minut krócej. Warto przypomnieć, że jest to efekt inwestycji wartej 3,5 mld zł – pisze poseł i zadaje pytania o moment, w którym pociągi przyspieszą.
W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że modernizacja linii kolejowej nr 7 z Warszawy do Lublina została podzielona na etap I (Otwock – Lublin) i etap II (Warszawa Wschodnia – Otwock). W ramach etapu I zakończono zasadnicze roboty torowe i sieciowe i obecnie uzyskiwane są certyfikaty (WE) podsystemów strukturalnych oraz zezwolenia na dopuszczenie tych podsystemów do eksploatacji ze strony prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Natomiast trwają jeszcze prace związane z budową na tej linii Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) w zakresie ETCS (systemu sterowania pociągiem). Te prace muszą się zakończyć maksymalnie w grudniu 2023 roku i dopiero wtedy, tam gdzie będzie to możliwe, pociągi przyspieszą do 160 km/h. Obecnie tylko na 42 kilometrach linii możliwa jest jazda z prędkością 130 lub 140 km/h.
Nie oznacza to jednak, że podróż z Lublina do Warszawy skróci się do 90 minut. W ramach II etapu modernizacji linii Warszawa – Lublin trwają bowiem obecnie prace pomiędzy Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer, których zakończenie planowane jest do końca 2023 roku, których efekt dla prędkości pociągów odczujemy dopiero w 2014 roku (konieczne certyfikacja i dopuszczenia). Także to nie zbliży nas jednak do mitycznych 90 minut. PLK po 2024 roku będzie bowiem prowadzić kolejne prace na odcinku Warszawa Wawer – Otwock…
– Został on wskazany do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2021-2027. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest do końca 2026 r. – napisał resort infrastruktury.
– Uwzględniając czas na wydanie zezwolenia na dopuszczenie podsystemów do eksploatacji przez Prezesa UTK, wprowadzenie prędkości docelowej na ostatnim odcinku będzie możliwe przy czerwcowej korekcie rozkładu jazdy w 2027 r. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w 2019 r. podjęto decyzję o realizacji odcinka Warszawa Wawer – Otwock jako 4-torowego zamiast 3-torowego, co znacząco usprawni prowadzenie ruchu pociągów dalekobieżnych – czytamy w odpowiedzi resortu. Koszt modernizacji odcinka Warszawa Wawer – Otwock, planowanego do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2021-2027, szacowany jest obecnie na 1,36 mld zł.”