PKP PLK rozważają przygotowanie nowego ciągu linii kolejowych łączących Warszawę z Kielcami. Pociągi jechałyby po Centralnej Magistrali Kolejowej, z której zjeżdżałyby w rejonie Opoczna na projektowaną łącznicę z linią nr 25. Dalej w kierunku stolicy województwa świętokrzyskiego zmierzałyby przez Końskie i Skarżysko-Kamienną.
W ostatnim czasie dość istotnie zmieniła się koncepcja modernizacji linii kolejowej nr 25. Samorząd województwa łódzkiego, który wcześniej zamierzał dofinansować prace pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem z Regionalnego Programu Operacyjnego,
zdecydował się bowiem na współpracę z województwem świętokrzyskim, która zaowocowała wspólnym zgłoszeniem do programu Kolej Plus prac przygotowawczych do remontu i elektryfikacji dłuższego odcinka Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna. Co prawda znacząco przesunie to termin wjazdu pociągów elektrycznych na tę trasę, ale – jeśli plany samorządów się powiodą – pozwoli na dogodne połączenie stolic obu regionów.
PLK myślą o łącznicy, ale w kierunku Kielc Linia nr 25 mogłaby jednak umożliwiać także uruchomienie kursów w innych relacjach, gdyby powstała projektowana pierwotnie już kilka lat temu łącznica z Centralną Magistralą Kolejową umożliwiająca przejazd z kierunku Tomaszowa w stronę Zawiercia. Jej budowę rozważano na etapie wyznaczania zakresu inwestycji, jaką miał przeprowadzić UMWŁ. Czy po zmianach organizacyjnych zarządca infrastruktury kolejowej widzi szanse na powstanie łącznika?
– W ramach prac nad listą projektów do realizacji w perspektywie 2021 – 2027 rozważamy budowę łącznicy kolejowej w Opocznie pomiędzy CMK a linią nr 25 – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Planowana łącznica jest częścią projektu modernizacji linii nr 25 na odcinku Tomaszów – Skarżysko-Kamienna – dodaje. Rozważany obecnie łącznik miałby jednak biec inaczej, niż zakładano jeszcze kilka lat temu: umożliwiałby zjazd pociągom jadącym z kierunku Warszawy i Grodziska Mazowieckiego w stronę Skarżyska-Kamiennej i Kielc.
Zwiększenie przepustowości i niezawodności kolei – Zakładanym efektem inwestycji będzie zapewnienie mieszkańcom centralnej Polski komfortowych i szybkich połączeń kolejowych oraz lepsze skomunikowanie województw łódzkiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego – stwierdza nasz rozmówca. Podkreśla także kwestię wzrostu przepustowości i niezawodności transportu kolejowego. Budowa łącznicy w istocie stworzyłaby nowy ciąg komunikacyjny z Warszawy do Kielc, który stanowiłby alternatywę dla mocno obciążonej ruchem, także regionalnym, linii nr 8 przez Radom. Warto dodać, że takie połączenie musiałoby obejmować zmianę czoła pociągu w Skarżysku-Kamiennej, chyba że wybudowano by również
postulowaną przez samorząd województwa Świętokrzyskiego linię Wąsosz Konecki – Tumlin. Budowa alternatywnego połączenia -
łącznicy pomiędzy CMK a linią nr 61 - jest już opóźniona o kilkanaście miesięcy.
Przedstawiciel PKP PLK podkreśla, że
ostateczna liczba przedsięwzięć, jakie spółka będzie realizować w ciągu najbliższych siedmiu lat, nie jest jeszcze gotowa. Ma ona zostać opublikowana po zagwarantowaniu unijnych środków finansowych i po konsultacjach – społecznych i rządowych.