Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAStacja w Radomiu
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przyznał, że pociągów po linii 8 między Warką a Radomiem nie uda się uruchomić we wrześniu 2020. Teraz w grę wchodzi grudzień.
Obecnie, aby z Warszawy dojechać do Radomia, w Warce trzeba przesiąść się na autobusową komunikację zastępczą lub skorzystać z bezpośredniego pociągu PKP Intercity jadącego przez Dęblin lub Idzikowice i Przysuchę. Taka sytuacja miała trwać do września.
Z Warszawy do Radomia pociągiem po linii 8 od grudnia
Wiadomo już jednak, że tak nie będzie, bowiem wykonawca modernizacji linii nie może wejść na wszystkie zaplanowane do przebudowy lokalizacje. Powód? Prozaiczny. Brak pozwoleń na budowę.
– Uzyskiwane są pozwolenia na budowę w części lokalizacji, dlatego wykonywane są tylko te prace, na które uzyskano wymagane pozwolenie. W związku z tym przywrócenie jednotorowego ruchu na odcinku Warka – Radom planowane jest w grudniu 2020 roku. Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku planowane jest w II połowie 2021 roku – poinformował Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Nie oznacza to, że do Radomia w grudniu pojedziemy szybciej niż przed kilkoma laty. Toczące się przy jednym z torów prace wykończeniowe oraz uruchamianie sygnalizacji na przejazdach skutecznie na kolejne wiele miesięcy spowolni przejazd pociągów, choć docelowo pojedziemy od Warszawy do Radomia z prędkością 160 km/h.
Co się dzieje na linii?
Przy okazji zapytaliśmy PKP PLK o bieżącą sytuację na budowie. – Na odcinku Czachówek – Warka, gdzie trwa modernizacja drugiego toru, położono go już na odcinku ponad 13 km. Na pozostałych fragmentach trasy przygotowywany jest tłuczeń oraz układane są podkłady kolejowe. Ustawiono słupy trakcyjne na prawie całej 20 km trasie z Czachówka do Warki. Pasażerowie korzystają z nowych peronów na 6 stacjach i przystankach obok nowego – oddanego do ruchu toru. Wykonawca kończy budowę peronów przy drugim torze. Zakończenie wszystkich prac pomiędzy Czachówkiem i Warką przewidywane jest w IV kwartale 2020 roku.
Natomiast odcinku Warka – Radom od podstaw budowany jest drugi tor, w miejscu gdzie go dotąd nie było.
– Został już ułożony na odcinku prawie 14 kilometrów. Wykonawca wzmacnia grunt i nasypy pod budowę toru na pozostałych fragmentach trasy. Montowane są rozjazdy oraz ustawiane są słupy trakcyjne, gotowa jest już konstrukcja nowego mostu nad Pilicą. Położono już beton oraz wykonano ochronę antykorozyjną przęseł, wkrótce rozpocznie się układanie torów na moście – poinformował Jakubowski.
Na stacjach i przystankach kontynuowana jest budowa nowych peronów. Trwają też przygotowania do rozpoczęcia budowy nowego przystanku Warka Miasto oraz czterech nowych przystanków w Radomiu, które ułatwią dostęp do kolei: Radom Stara Wola, Radom Brzustówka, Radom Gołębiów i Radom Wschodni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.