Ukraina ogłosiła właśnie wstępne plany budowy Kolei Dużych Prędkości. W pierwszej kolejności budowany ma być korytarz od polskiej granicy do Lwowa. Według zapewnień Ukraińców, pociągi będą mogły rozpędzić się tu nawet do 250 km/h.
Wygląda na to, że po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat Ukraina chce mocno postawić na rozwój transportu kolejowego. Informowaliśmy już o liście priorytetów strategicznych tego państwa, które w dużej części odnoszą się do kolei, pisaliśmy o współpracy z włoskimi i niemieckimi partnerami, a także o planach zlokalizowania
na Ukrainie szwajcarskiej fabryki i rozbudowy połączeń City Express. Teraz ogłoszono plany budowy Kolei Dużych Prędkości. Miało to miejsce podczas kongresu "Ukraina 30”.
– Unia Europejska ogłosiła rok 2021 Rokiem Kolei. My także chcemy znaleźć się w tym trendzie. Po raz pierwszy od 30 lat aż 4 miliardy hrywien z budżetu państwa trafi na kolej. Oznacza to produkcję stu nowych wagonów, elektryfikację wielu linii, modernizację głównych stacji. A co najważniejsze, oznacza to też start projektu budowy kolei dużych prędkości – powiedział Władysław Kriklij, minister infrastruktury.
Te plany są niezwykle interesujące dla Polski. Już wcześniej pisaliśmy bowiem
o planach budowy "europejskiego" toru (będzie to splot torowy dla toru 1525 i 1435 mm) od Mościsk, przy granicy z Polską, do lwowskiej dzielnicy Skniłów. Teraz ukraiński minister ogłosił, że linia będzie budowana w standardzie umożliwiającym kursowanie pociągów z prędkością 250 km/h. W Skniłowie miałby też powstać terminal kontenerowy. Co więcej – Ukrzaliznycia planuje zakończenie budowy splotu do Skniłowa już w 2023 roku.
Ponadto minister zapowiedział budowę, po odcinku od Mościsk do Lwowa, linii KDP od Lwowa do Kijowa, z Kijowa do Odessy, z Kijowa do Charkowa i linii Kijów – Dniepr – Zaporoże. Więcej szczegółów projektu przedstawił Dmytro Abramowicz, wiceminister resortu.
– Szybki korytarz Kijów – Lwów – Skniłów – granica państwa ma powstać w pierwszym etapie projektu. Szacunki Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy wypracowane wraz z międzynarodowymi ekspertami mówią o tym, że pasażerowie pokonają trasę z Kijowa do Lwowa w 2 godziny i 40 minut zamiast, tak jak obecnie, w 5 godzin. Również dzięki szybkiemu połączeniu pasażerowie pokonają trasę z Kijowa do Odessy w 2 godziny i 30 minut (obecnie 7 godzin) a z Kijowa do Charkowa w 1 godzinę i 30 minut (obecnie 5 godzin). Z Kijowa do Dniepru i Zaporoża podróżowalibyśmy w 2 godziny – powiedział Abramowicz.
– W ciągu sześciu miesięcy przeprowadziliśmy szereg konsultacji z partnerami zagranicznymi, którzy uważają, że mamy idealny kraj do wprowadzenia kolei dużych prędkości. Ponieważ największa efektywność tego typu projektów jest wskazywana dla odcinkach do 600 km, sercem projektu będzie Kijów i wspomniane korytarze o odcinkach od 600 do 700 kilometrów. Taka kolej stanowiłaby znakomitą konkurencję dla transportu samochodowego, ta także lotniczego lotniczego – dodał wiceszef ukraińskiego resortu.