Nawet po zakończeniu trwającej modernizacji linii nr 35 z Ostrołęki w kierunku Szczytna i Olsztyna czeka nas dziura w komunikacji kolejowej na granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Być może samorządy jednak zmienią decyzję – PKP PLK zapowiedziała właśnie remont brakującego odcinka linii.
O burzliwej historii najnowszej linii nr 35 z Ostrołęki do Szyman
pisaliśmy wielokrotnie. Dość powiedzieć, że przeznaczona do likwidacji jeszcze w 2010 roku linia jest sukcesywnie remontowana przez różne podmioty –
a to Ikeę, a to Przasnyską strefę ekonomiczną.
Pomimo prac zrealizowanych na potrzeby tego ostatniego podmiotu, rozkładowa prędkość pociągów na tym odcinku wynosi 0 km/h. To wystarczyło, żeby Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
zrezygnował ze prób utworzenia połączeń kolejowych Szczytno – Ostrołęka.
Jednak będzie remont
Być może sytuacja się zmieni. PKP PLK zapowiedziała właśnie remont odcinka Wielbark – Chorzele (który teoretycznie został już niedawno wyremontowany na potrzeby strefy przemysłowej). Jak informuje PLK, wartość prac wyniesie 21 mln zł, które pochodzą ze środków budżetowych PLK. Prace na trasie Wielbark – Chorzele obejmą wymianę podkładów na długości prawie 3 km i remont 5 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów. Specjalna maszyna wyreguluje tory na ponad 21 kilometrach linii. Uporządkowana zostanie zieleń w bliskim sąsiedztwie linii.
– Remont odcinka Wielbark – Chorzele oraz realizowana obecnie modernizacja linii Chorzele – Ostrołęka przywróci na kolejową mapę połączenie między województwem warmińsko – mazurskim a mazowieckim. Będzie to także istotna trasa na czas przyszłych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. Odcinek Ostrołęka – Szczytno zapewni alternatywne połączenie do Ełku – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Remont peronów i prędkość 60 km/hJak podaje PLK, podróżni wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty i gabloty informacyjne. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Przebudowa obejmie także 17 przejazdów kolejowo-drogowych.
Po realizacji zadania pociągi mają pokonać odcinek Wielbark – Chorzele z prędkością do 60 km/h w kierunku m.in. Ostrołęki lub Olsztyna czy Ełku. Przywrócenie przejezdności planuje się z końcem trzeciego kwartału bieżącego roku. Jak dodaje PLK, docelowo planuje się dokonać modernizacji całego odcinka, w tym budowę urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z LCS Szczytno i zwiększyć przepustowość odcinka Chorzele – Szymany, a tym samym i całej linii Ostrołęka – Szczytno.
Prace na trasie Chorzele – Ostrołęka już trwają, ale nie ma przewoźnikaOd lat trwają już prace na blisko 60-kilometrowym odcinku linii nr 35 Ostrołęka – Chorzele. Gotowe są już perony na stacjach Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka.
W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wybudowane zostały nowe obiekty inżynieryjne, w tym 245-metrowy most kolejowy nad Narwią oraz 6 mniejszych mostów, 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt. W połowie 2023 r., po 22 latach, na linii Ostrołęka – Chorzele będą mogły jeździć pociągi - podała PKP PLK.
Jak już informowaliśmy, wcześniej inwestor zapowiadał jeszcze większe opóźnienie tego remontu. Samorząd województwa marszałkowskiego
może się przez to nie wyrobić z uruchomieniem pociągów już w czerwcu.