Największa inwestycja kolejowa w województwie opolskim jest za półmetkiem - poinformowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Umowa na modernizację odcinka linii Opole – Kędzierzyn Koźle
została podpisana we wrześniu 2017 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR Polska Construction i Trakcja System. Zakończenie umowy przewidziano na IV kwartał 2021r. W grudniu
informowano o 50 km przebudowanych torów i 45 wymienionych rozjazdów oraz nowych peronach na 5 stacjach i przystankach. Jaki jest aktualny stan prac?
Jak podaje PKP PLK, podróżni już korzystają z nowych peronów m.in. na stacjach w Zdzieszowicach, Gogolinie, Górażdżach, Przyworach Opolskich, Jasionie, Grotowicach, Górażdżach. W Kędzierzynie-Koźlu przebudowany został peron nr 3 i prowadzone są prace przy peronach nr 1 i 2. Perony są dostosowywane do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacjach w Zdzieszowicach i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice, dostęp do pociągów ułatwią windy. W Gogolinie budowane jest 40-metrowe przejście pod torami. Dostęp do peronów ułatwią 3 windy. Na peronach montowane są wiaty, ławki oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Obiekty kolejowe zyskują nowe oświetlenie. Na linii Opole – Kędzierzyn-Koźle, na dziesięciu stacjach i przystankach, podróżni zyskują większą dostępność i komfort.
Po nowych torach i mostach
Pociągi kursują po 53 km nowych torów na odcinkach Raszowa – Zdzieszowice – Gogolin (po dwóch torach) oraz Górażdże – Przywory Opolskie – Opole Groszowice (po jednym torze). Wymieniono już 60 z 80 (to jest 75%) wszystkich rozjazdów. Obok torów zostały umieszczone nowe konstrukcje sieci trakcyjnej. Poprowadzono także kable dla urządzeń łączności i zabezpieczenia ruchu pociągów. Wykonano prace odwodnieniowe. Zastosowanie zmechanizowanego sprzętu, m.in. pociągu do potokowej wymiany toru (PUN) oraz oczyszczarki tłucznia ułatwia realizację i postęp prac.
Prowadzone są roboty na dwóch mostach, nad rzeką Kłodnicą i nad Kanałem Gliwickim. Odnawiane i wzmacniane są przyczółki, podpory i przęsła. Następnie ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazd cięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN. Łącznie na modernizowanej trasie roboty obejmują 60 obiektów inżynieryjnych, tzn. mostów, wiaduktów, przepustów. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększa przebudowa 27 przejazdów. Poza wymianą nawierzchni dróg montowane są nowe lub dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Przebudowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.
Opole – Kędzierzyn-Koźle – nowy standard na międzynarodowym szlaku
Odcinek Opole – Kędzierzyn-Koźle jest na trasie pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem. Trasą w ciągu doby przejeżdża nawet 90 pociągów. Przebudowa odcinka zwiększy jego przepustowość. Zmodernizowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz. Wartość modernizacji trasy Opole Groszowice – Kędzierzyn-Koźle wynosi 412 mln zł. Prace budowlane w terenie rozpoczęto we wrześniu 2018 r.
Wartość całego projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 835,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) to przeszło 397,3 mln zł. Inwestycja o połowę skróci to czas podróży z Opola do Kędzierzyna (jak podaje PKP PLK - z 50 do 25 minut).